Workshops

CVO Antwerpen
19/04/2016

Formatieve evaluatie met Student Response Systemen

_________________________________________________________________

Campus D’Hek Landen
24/02/16

Digitale interactie in de klas:

Brainstorm:

Formatief assessment:

Educatieve spelletjes:

Digital storytelling:

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

Interactieve presentatie rond Technologie Ondersteund Leren voor nieuwe leerkrachten van scholengroep 1 Antigon
_________________________________________________________________

Onderwijsdagen 14 oktober 2014

Sessie 1: online radio maken met je klas

  • audioBoom: cursisten maken opnames via hun computer, tablet of smartphone en delen die met de klas. Alle uitleg over audioBoom lees je hier (+ tutorial)
  • Spreaker: de dj console om internetradio te maken. Meer uitleg en een tutorial vind je in deze blogpost.
  • Audacity: de bekende ‘open source’ audio-editor en -recorder. In deze blogpost vind je een handleiding waarvan de eerste 10 pagina’s aan Audacity gewijd zijn.
  • Peggo: razendsnel een mp3 maken van YouTube video’s. Deze toepassing kwam aan bod in de eerste post van dit schooljaar.

Sessie 2: digitale toepassingen voor samenwerkend en creatief schrijven.

  • Scrawlar: eenvoudige tekstverwerker in de ‘cloud’ (Engelstalig). Meer uitleg over Scrawlar lees je hier.
  • Google Drive: de bekendste online dienst om samen documenten te schrijven, te bewerken, te bewaren en te delen.
  • Boomwriter: Cursisten schrijven elk apart het vervolg van een verhaal en stemmen dan op de beste inzending. Hoe dat precies in zijn werk gaat, lees je in onze blogpost over Boomwriter.
  • MixedInk: cursisten schrijven apart een tekst, maar mogen vrij gebruik maken van andermans ideeën. Uiteindelijk komt door stemming een finale versie bovendrijven waaraan de meeste cursisten een bijdrage geleverd hebben.
  • Workshop Moodle: Deze module op het leerplatform laat je toe om een schrijfopdracht te geven die door alle cursisten tegen een bepaalde deadline moet afgewerkt worden. Daarna kan het systeem de opdrachten automatisch toewijzen aan cursisten voor een peer review gebaseerd op een door de leerkracht opgestelde ‘criteria’.
  • Storybird: digital storytelling op zijn best. Lees onze blogpost over Storybird voor meer info.
  • PicMonkey: eenvoudige toepassing om ‘writing prompts’ te ontwerpen. Voorbeelden vind je onder meer op de Tumblr site van John Spencer en op de Tumblr site van Luke Neff. We bespreken het gebruik van ‘writing prompts’ in deze post.

College van Directeurs maart 2014

In deze workshop maken we gebruik van software en websites. Bij die online toepassingen zijn er 4 mogelijkheden:

  • Er is geen registratie nodig.
  • Alleen de leerkracht moet zich registreren.
  • De leerkracht registreert zichzelf en moet een account aanmaken voor leerlingen.
  • De leerling registreert zichzelf (zonder e-mailadres).

1. Software

2. Geen registratie

3. Leerkrachten account

4. Leerkracht registreert zichzelf & de leerlingen

  • Storybird: digital storytelling op zijn best (Engelstalig)
  • Scrawlar: kindvriendelijke tekstverwerker in de ‘cloud’ (Engelstalig), klascode=mediab17
  • Thinglink: Verrijk afbeeldingen met video, audio en tekst

5. Leerling registreert zichzelf

6. ‘The maker movement’

  • MaKey MaKey: Stimuleer de uitvinder in jezelf (Betalend, $35)
  • Raspberry Pi of Kano: Maak je eigen computer (betalend!)

Een reactie op Workshops

  1. Anoniem zegt:

    Weer wat bijgeleerd. Bedankt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s