De nieuwe Recap zet in op nieuwsgierigheid


In de eerste versie van Recap konden cursisten met een video- opname antwoorden op een vraag van hun docent. Die docenten gebruikten Recap dus in de eerste plaats voor formatieve evaluatie en reflectie.

recap-logo

Nu pakt Swivl – het bedrijf achter de toepassing – al uit met een nieuwe versie: Recap 2.0. En de veranderingen zijn best ingrijpend. De oorspronkelijke functie (antwoorden met video) zit nog altijd vervat in de toepassing, maar het is nu de laatste stap in een langer proces.

De bedoeling in Recap 2.0 is dat je in eerste instantie leervragen van cursisten gaat verzamelen in een daarvoor voorziene ruimte (‘Inquire’). Die vragen zijn privé, tenzij de docent beslist om ze te delen met de rest van de klas.  Als de docent dat doet, kunnen cursisten die vraag bespreken en verfijnen in de ‘Class feed’.

Recap inquire

De docent kan er daarna voor kiezen om aan een bepaalde vraag een ‘Journey’ te koppelen. Zo’n ‘Journey’ start met een video van de docent (maximum 60 seconden), waarin de docent die vraag kadert en/of uitlegt waarom die belangrijk is. Daarna voegt de docent een paar stappen toe die instructies of links naar leerinhouden bevatten.

Je kan zo’n ‘Journey’ zien als een mini- leerpad dat de cursisten moeten doorlopen. Het gaat om bronnen die de cursist zullen helpen om de vraag straks op een onderbouwde manier te kunnen beantwoorden. Je kan voorlopig alleen met links werken, dus dat betekent dat je video’s, presentaties, documenten, … online moeten staan.

Recap Journey

In de laatste fase moeten de leerlingen dan een antwoord formuleren op de klasvraag met een videoboodschap. Hier komt dus de oorspronkelijke opzet van Recap opnieuw boven water. Aan dit facet is weinig veranderd. Je kan ook nog steeds feedback geven op de bijdrages van je leerlingen.

Als je een ‘Journey’ aanmaakt, kan je beslissen om die te delen met andere Recap 2.0 gebruikers via de ‘Discover’ ruimte (nog in beta). Zo zou er een marktplaats moeten ontstaan waar je vragen en ‘Journeys’ van anderen kan gaan halen om in je eigen klas te gebruiken. Dit aspect staat duidelijk nog in de kinderschoenen.

Recap Discover

Als docent kan je nog altijd beslissen of je Recap gebruikt in zijn meest eenvoudige vorm (1.0) of dat je het hele proces doorloopt (2.0). Als je wat meer technische details wil over hoe je bijvoorbeeld een klas kan aanmaken in Recap, verwijzen we graag naar onze post van november 2016 of je kan een kijkje nemen op hun helpcenter (Engelstalig).

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Creatieve cursisten, Leerinhouden en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s