Een ‘hub’ voor formatieve evaluatie: Zzish


We kunnen niet uitleggen wat Zzish precies doet, zonder het eerst even over Quizalize te hebben. Met Quizalize maak je formatieve quizzen in de stijl van Formative, Kahoot en Socrative.  Zzish is dan het platform waarop je de quiz speelt en alle data verzamelt.

quizalize-logo

Het lijkt alsof je in Quizalize alleen meerkeuzevragen kan maken, maar dat klopt niet. Aan de  hand van ‘hacks‘ (= korte codes) kan je ook andere vraagsoorten gebruiken. Een ‘short answer’ zal je bijvoorbeeld ingeven als “freetext://correct antwoord”.

Met die ‘hacks‘ kan je ook vragen met video, audio en afbeeldingen maken. Of vragen waarbij je antwoorden moet sorteren/ordenen. Ze hebben ook een ‘math mode‘ voor vragen met formules. Meer opties dus als vergelijkbare toepassingen, maar ook wat complexer.

quizalize-vraag-aanmaken

Als je quiz klaar is, dan kan je aangeven of je ‘live’ in de klas gaat spelen of dat je het als huiswerk meegeeft. In de klas heb je 2 mogelijkheden. De leerlingen nemen het tegen elkaar op in 2 teams. Of de hele klas speelt tegen de computer in een basketbalwedstrijd. Daarbij kan je instellen hoe sterk de computer zal spelen.

Zzish wordt dan geactiveerd als je de quiz aan een klas toewijst. Die toewijzing kan op heel wat manieren gebeuren. Je kan je leerlingen een Zzish account geven of ze kunnen zichzelf aanmelden via een klascode. Je kan Zzish ook koppelen aan je Google Classroom account.

Alle data die de quiz genereert, komt in Zzish terecht. Zo geeft Zzish een overzicht van wie goed scoort en wie wat hulp kan gebruiken. Maar de tool toont ook met welke vragen leerlingen precies worstelen. En je kan natuurlijk per leerling zien wie wat geantwoord heeft. Dat kan ook in Socrative of Formative, maar nergens zo overzichtelijk als in Zzish.

zzish-antwoorden-per-vraag

Maar de potentiële meerwaarde van Zzish schuilt in hun ambitie: Zzish wil ook de data uit andere formatieve toepassingen zichtbaar maken op hun platform. Zo krijg je dus 1 portaal om die toepassingen te lanceren en/of de data eruit samen te brengen.

We moeten er meteen bijvertellen dat het nog niet zo ver is. Bij sommige toepassingen staat ‘Coming soon’ en ook de import functie voor Socrative werkt nog niet. Bovendien kan je in de gratis account alleen de resultaten van de 5 laatste evaluaties zien. Wil je de voortgang van leerlingen over een langere tijd volgen, dan heb je een betalende account nodig.

zzish-new-activity

Toch is dit een app om in de gaten te houden. Als ze hun doelstellingen realiseren, kan je op een gevarieerde wijze formatief evalueren terwijl alle resultaten samenkomen op een platform. Zo kan je de sterke punten van de verschillende toepassingen voor formatieve evaluatie uitspelen afhankelijk van je (leer)doelen.

We’ll keep you posted.

Jeroen Hendrickx

PS. Zzish laat ontwikkelaars ook toe om hun ‘back-end’ te gebruiken om educatieve apps te ontwikkelen. Quizalize is daar eigenlijk een voorbeeld van. Zo kan een ontwikelaar in enkele dagen doen wat normaal een paar maanden kost. Maar dat aspect van het verhaal is vooral interessant voor docenten die met een idee voor een toepassing in hun hoofd zitten.

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Evaluatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s