De troeven van Google Classroom


We hebben het afgelopen semester Google Classroom uitgetest in 2 modules NT2 met een focus op schrijven en lezen. Het ging om modules in gecombineerd onderwijs (50% in de klas, 50% op afstand), dus het was belangrijk om een gestroomlijnde procedure te creëren voor het verspreiden, opnieuw verzamelen en corrigeren van opdrachten.

classroom-logo

En dat is gelukt! Voor alle docenten die op hun leerplatform ooit gevloekt hebben omwille van de omslachtige workkflow bij opdrachten, zal de manier van werken in Classroom een verademing zijn. Als je nog niet vertrouwd bent met  Classroom, bekijk dan deze korte introductievideo (2 min 19 s) om te zien hoe het werkt:


Zoals je in de video kan zien, is het eenvoudig om een Google document aan je opdracht te koppelen en met een klik kan je elke leerling dan een kopie bezorgen van dat document. De leerling kan meteen beginnen te werken en moet alleen op inleveren klikken als hij of zij klaar is.

Dat gebruiksgemak voor zowel leerling als docent is voor ons de grootste troef van Google Classroom. En minder papier is mooi meegenomen. Handig is ook dat Classroom in Drive een map aanmaakt voor elke cursus en daarin komt er per opdracht telkens een map met alle inzendingen van je leerlingen. Dat neemt je heel wat administratief werk uit handen.

classroom-mappen

Sinds enkele weken kan je een opdracht aan een of meer leerlingen toewijzen en dus niet noodzakelijk aan de hele klas. Dat geeft wat meer slagkracht qua differentiatie. Je kan als docent ook mededelingen doen in Google Classroom en zo hand-outs, video’s en links efficiënt verspreiden.

Je kan ook makkelijk externe (leer)inhouden integreren met Google Classroom. Denk aan op deze blog eerder besproken toepassingen als Wizer, Quizlet,  Duolingo of EDpuzzle. Die hebben meestal een knop waarmee je rechtsreeks kan delen op Classroom.  Ook feedback toepassingen zoals Kaizena doen het prima.

classroom-integratie

Leerlingen kunnen zelf ook video’s, rekenbladen, presentaties en links inleveren bij een opdracht. Ze zien duidelijk wanneer een deadline nadert. Op google Drive hebben ze ook automatisch een map waarin al hun werk terecht komt. Dit zou je als basis voor een heel eenvoudig portfolio kunnen gebruiken.

Als je Google vermeldt, gaan er wel wat privacy alarmbelletjes rinkelen. Toch belooft het bedrijf achter Google uitdrukkelijk dat het de gegevens en de content van leerlingen in G Suite nooit zal gebruiken voor advertentiedoeleinden. Waakzaamheid blijft geboden, want Google heeft vroeger al eens dergelijke beloftes gebroken.

Google Classroom is een deel van G Suite For Education en niet vrij toegankelijk. Je moet als onderwijsinstelling een aanvraag doen om met G Suite aan de slag te gaan. In principe levert die erkenningsprocedure geen problemen op. Maar met een gewone Google account ga je Classroom dus niet kunnen gebruiken.

Jeroen Hendrickx

 

 

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Leerinhouden, Organisatie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op De troeven van Google Classroom

  1. C Van Damme zegt:

    Dag Jeroen,

    interessante toepassing, indeed, maar gebruiken wij hiervoor eigenlijk niet ‘onze’ Moodle?
    Christel VD

    • jhendrickx42 zegt:

      Dag Christel

      Je kan dat inderdaad via Moodle doen, maar dat vind ik omslachtig. Ik moet het document met de opdracht opladen, de cursisten moeten het downloaden, ik moet daarna hun inzendingen downloaden om te verbeteren en daarna de verbeteringen weer opladen. Dat is te veel gedoe. Je kan de cursisten ook in de online editor laten werken bij opdrachten in Moodle, maar dat verbetert dan weer niet zo vlot.

      Bij Classroom sla je al die stappen over. En je weet dat bij ons G suite for Education geïntegreerd is in Moodle. Dus technisch maakt Google Classroom deel uit van ‘onze’ Moodle. Cursisten merken hier niets van omdat het allemaal onder dezelfde account gebeurt.

      Als je veel schrijfopdrachten moet verbeteren, dan zou ik niet twijfelen.

      • Lennart Vanstaen zegt:

        Dag Jeroen,

        Is de aanvraag gratis (als test)? Want ik lees dat je het nog maar voor 2 klassen hebt ingezet? Dus als ik het goed begrijp loggen jullie cursisten ook nog in via Moodle en klikken ze daarna op oefeningen (die rechtstreeks gelinkt zijn aan Classroom?) Want dat is het ‘probleem’ bij ons. Om de 50 procent afstandsonderwijs te ratificeren moeten de cursisten sowieso inloggen via ELO (want dit is gekoppeld aan ons systeem voor aanwezigheden – die dus voor die 50 procent GO ook nodig zijn).
        Of gebruik je de Suite enkel om werk te verzetten en moeten ze nog steeds inloggen om aanwezig te zijn?

        Groetjes
        Lennart

        • jhendrickx42 zegt:

          Dag Lennart

          G Suite for education is gratis (dus ook de aanvraag). Ik spreek in de post over mijn ervaring met die 2 klassen maar G suite is bij ons in Moodle geïntegreerd. Dus elke docent kan er gebruik van maken. De cursist logt inderdaad in via het leerplatform (Moodle). Ze kunnen niet rechtstreeks naar Classroom, Drive, Gmail, …. Het is een Single Sign On via Moodle. Bij ons is er geen link met de aanwezigheden, maar aangezien ze toch via het leerplatform moeten inloggen, is daar ook geen probleem.

          Laat maar weten als het nog niet helemaal duidelijk is.

          • Lennart zegt:

            Bedankt voor het antwoord, Jeroen.
            Toch nog iets dat niet helemaal duidelijk is. Als de cursist met een SSO inlogt, waarom krijgt hij dan niet de optie om Drive, Classroom etc te gebruiken?

  2. jhendrickx42 zegt:

    Dag Lennart, de cursist krijgt wel de optie om alle G suite onderdelen te gebruiken, alleen moet hij of zij steeds via Moodle inloggen. De cursisten kennen alleen hun Moodle account gegevens, maar niet die van G suite. Ze kunnen dus niet rechtstreeks naar G suite. Het gaat echt om een integratie en het is de bedoeling dat G Suite enkel voor school gebruikt wordt. Zo kunnen zij de Gmail berichten module ook alleen binnen CVO Antwerpen gebruiken en niet extern. Daar zijn verschillende redenen voor die vooral te maken hebben met veiligheid, performantie en het beheer van al die accounts.

    • Lennart Vanstaen zegt:

      Dank je Jeroen, dat is verhelderend. Denk je dat dit ook in http://elo.encora.be kan worden geïntegreerd? In principe is Wisa ook erin geïmplementeerd, dus denk ik dat dat zou moeten lukken. Maar ik weet dat Moodle zich beter leent hiervoor. Hoe zit dat net? Ik sta nl. op het punt hetzelfde te doen voor mijn 50-50-klas, daarom al deze vragen. Ik moet eerst zeker zijn van mijn stuk vooraleer ik de officiële aanvraag doe.

      • jhendrickx42 zegt:

        Die zekerheid kan ik je helaas niet bieden Lennart. Ik heb al heel lang niet meer met Chamilo gewerkt en ik ken ook geen voorbeeld van een centrum dat die integratie met G Suite al heeft doorgevoerd. In principe moet het kunnen, maar het is pas als je het uittest of het elders goed ziet werken, dat je zeker kan zijn. Bij jullie hebben ze waarschijnlijk een beter zicht op welke centra ook met Chamilo werken, ik zou eens nagaan of er daar al een dergelijke integratie bestaat.

        • Lennart Vanstaen zegt:

          Hey Jeroen,
          Ja, dat had ik al gedacht, en na het eens te vragen blijkt er niemand hier echt een voorbeeld van te kennen. Maar… het goede nieuws is dat de aanvraag is gebeurd! Ik heb een vergadering het idee naar voren geschoven en men reageerde enthousiast. Binnenkort meer nieuws dus. 🙂
          P.S. Welke geniet je voorkeur: socrative of formative? Of die nieuwe Quizalize? (Zonder de voordelen van het platform erbij te nemen).

          • jhendrickx42 zegt:

            Dag Lennart

            Bekijk ook zeker even de reactie hieronder, kan ook interessant zijn voor jou, hoewel het altijd handig is om als centrum je eigen G suite domein te hebben.
            Ik varieer mijn formatieve toepassingen afhankelijk van wat ik wil doen, maar heb misschien een heel lichte voorkeur voor Formative omdat ik die tekenoptie wel sterk vind.

            • Lennart Vanstaen zegt:

              Hey Jeroen,
              Ondertussen heeft de directie groen licht gegeven, maar heeft het ICT-team al gezegd dat een SSO niet mogelijk is wegens privacy-beleid. Tja.

  3. Pingback: Een ‘hub’ voor formatieve evaluatie: Zzish | CVO Antwerpen

  4. Sven zegt:

    Heuglijk nieuws! Sinds gisteren is Google Classroom ook toegankelijk voor mensen met een ‘gewoon’ Gmail account! Zie http://digidactiekindeklas.blogspot.be/2017/03/classroom-laat-studenten-buiten-je.html

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s