Digitale badges: wat en waarom?


Meewarige blikken waren onlangs mijn deel toen ik vertelde dat ik wel mogelijkheden zag in het gebruik van digitale badges. Eén gesprekspartner noemde het de infantilisering van het onderwijs die voortvloeit uit de angst om echte oordelen te vellen. Een ander vond dat je dan even goed met smileys of stickers kon werken bij de beoordeling van taken.

smiley-thumbs-up

Die opmerkingen maken duidelijk dat een aantal mensen een nogal enge kijk hebben op wat badges zijn. Ze zien een badge als een oppervlakkige vorm van ‘gamification’ die bij (een deel van) je leerlingen hoogstens wat extrinsieke motivatie kan bewerkstelligen.

Maar een goede badge is veel meer dan zomaar een afbeelding. Aan dat plaatje moeten criteria gekoppeld zijn die expliciteren  wat iemand heeft moeten doen om die badge te verdienen. Als het gaat om een digitaal artefact zoals een video dan moet dat artefact ook raadpleegbaar zijn bij die badge.

Bovendien bestaan er verschillende manieren om zo’n badge uit te reiken. Dat kan door de docent gebeuren, maar je kan ook instellen dat een aantal van je ‘peers’ moeten beslissen of je werk aan de eisen voldoet. Een andere optie is dat je zelf moet aangeven of je de badge verdient en dus je eigen prestatie moet beoordelen.

peer-review-badge

Aan badges kan je vaardigheden koppelen die bij een gewone beoordeling meestal uit de boot vallen omdat ze moeilijk te meten zijn. Denk bijvoorbeeld aan werken in een team. Ook prestaties die iemand buiten de klas levert, kan je zo makkelijker valideren.

Met al die voordelen kan je je afvragen waarom badges zoveel weerstand oproepen. Het antwoord  ligt voor een stuk bij het huidige gebruik van badges. In tal van cursussen verdien je automatisch ‘experience points’ als je bijdraagt  aan een forum, een filmpje bekijkt, een bestand oplaadt, …

gamification-xp-points-2
Het gevaar van zo’n kwantitatieve benadering kan zijn dat je nietszeggende bijdragen krijgt die weinig toevoegen aan het leren, maar wel een badge opleveren. Als je bij elke kleine taak die je afwerkt een badge krijgt, dan hol je de betekenis uit. Dan blijven alleen de mensen over die het gamification element kunnen smaken.

Er is ook een wildgroei aan badges. Iedereen kan ze ontwerpen en uitreiken en daardoor is het moeilijk om de kwaliteit te controleren. Daardoor zullen bedrijven en scholen minder geneigd zijn om badges te erkennen waarvan ze niet kunnen inschatten of die echt een bepaalde competentie vertegenwoordigen.

De critici hebben dus zeker een punt. Maar het lijkt er sterk op dat deze vorm van micro certificering niet zal overwaaien. Initiatieven zoals Be Badges tonen aan dat er ook vanuit de bedrijfswereld steeds meer interesse komt. Als badges deel uitmaken van de toekomst, kunnen we er beter voor zorgen dat we die toekomst mee vormgeven.

gce_badges_01

Jeroen Hendrickx

PS Voor iedereen een uitdagend en interessant 2017!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Evaluatie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s