Argumenten verzamelen en beoordelen: ProConIt


Toegegeven, onderbouwde argumenten lijken dit jaar in de meeste discussies hoogstens een bijrol te spelen. Staalhard blijven ontkennen wat al lang bewezen is, levert momenteel meer op. Net daarom moeten we nog meer aandacht besteden aan de constructie van een argumentatie zonder cirkelredeneringen, gezagsargumenten en persoonlijke aanvallen.

proconit-debat

bron: http://www.psychologisch.nu/

Een heel eenvoudig hulpmiddel daarbij is ProConIt. Deze toepassing laat je toe om een vraag te stellen of een stelling te poneren en leerlingen daarna uit te nodigen hierop te reageren met argumenten pro en contra. Zo krijg je een mooi overzicht van wat er leeft in je klasgroep.

Leerlingen kunnen een score tussen nul (irrelevant) en vijf (doorslaggevend) aan de argumenten geven en een soort snelheidsmeter toont dan welke kant de discussie opgaat. Als docent kan je kiezen om de argumenten eerst te modereren voor ze in de toepassing verschijnen.

proconit-moderatie

Het is een koud kunstje om zo’n ProConIt op te zetten. Na het registreren klik je op de bevestigingsmail en dan voeg je de vraag of stelling toe. Je kan een afbeelding opladen die erbij past. Je bent verplicht om ten minste een categorie aan te vinken, de beschrijving bij je vraag/stelling is optioneel.

Bij de extra opties kan je onder meer die moderatiefunctie aanvinken en moet je beslissen of je anonieme bijdrages toestaat. Als je dat niet doet, moet je er rekening mee houden dat iedereen moet inloggen om argumenten toe te voegen en scores toe te kennen. Het zou ook een drempel kunnen zijn voor leerlingen die liever wat op de achtergrond blijven.

proconit-opties

Je kan de ProConIt delen via een link of insluiten op je website/leerplatform.

Het echte werk begint natuurlijk pas nadat de argumenten gegeven zijn en de stemmen geteld. Dan kan je gaan kijken of de argumenten die bovenaan geëindigd zijn ook steek houden. Als je met anonieme bijdrages werkt, zou je er als docent ook wat drogredenen kunnen insteken om te kijken of leerlingen die als dusdanig herkennen.

En ja, de mens is vooral goed in het achteraf verzinnen van semi-rationele argumenten om een mening die quasi intuïtief tot stand is gekomen, te rechtvaardigheden. Maar dat neemt niet weg dat discussies er online en offline wel bij zullen varen als we de grootste argumentatiefouten kunnen weren.

Wil je de toepassing eens testen? Reageer dan op onze boude stelling en vergeet niet om een score te geven aan reeds toegevoegde argumenten. Jullie zijn wel gewaarschuwd, de moderatiefunctie staat aan 😉

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Mediawijsheid en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Argumenten verzamelen en beoordelen: ProConIt

  1. Karla Laureys zegt:

    Dag Jeroen, ik had je graag een vraag gesteld ivm je mediacoachproject, langs welke weg kan ik dit het best doen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s