Notities organiseren met Google Keep


Gesynchroniseerde notities blijven een handig hulpmiddel om wat orde te scheppen in de constante informatiestroom. Zo wil ik de boektitels die ik de voorbije maanden in een lijst verzameld heb, kunnen raadplegen wanneer ik mijn favoriete boekenwinkel binnenloop.

bookstore-945090_960_720

boekenwinkel El Ateneo in Buenos Aires

Tot afgelopen zomer was Evernote onze favoriete app om zulke notities te maken en te bewaren op al onze digitale apparaten. Maar door hun gratis account te beperken tot 2 toestellen, maken ze het ons wel erg moeilijk. Met een smartphone, eigen laptop en pc op het werk kom je al in de problemen.

Bovendien heeft Evernote nu een uploadlimiet 60MB per maand en het offline bekijken van je notities is (nog steeds) betalend. Het blijft een uitstekende toepassing en het is vanzelfsprekend  hun goed recht om klanten richting een betalende oplossing (€30 per jaar) te sturen, maar zelf zijn we intussen overgestapt op Google Keep.

keep-logo

Google Keep is niet zo krachtig en uitgebreid als Evernote, maar dat heeft voor beginnende gebruikers zeker voordelen.  De interface is overzichtelijk, een soort muur met post-its. Je kan Google Keep als app gebruiken op Android en iOS apparaten en er is ook een webversie voor je pc of laptop.

Via de webversie maak je een gewone notitie, een lijst (eventueel met selectievakjes) of een afbeelding. Als je de Chrome extensie installeert, kan je rechtstreeks vanuit je browser een weblink met een notitie toevoegen.  Via de mobiele app kan je notities inspreken en/of tekenen. Je kan ook een foto nemen en die met wat tekst als notitie bewaren.

keep-vorbeeld-notitie

Je notities kan je delen met je contacten zodat jullie er samen aan kunnen werken. Je hebt ook de optie om herinneringen aan notities te koppelen. Zo’n herinnering kan tijds- of plaatsgebonden zijn. Voor die laatste functie moet je wel je locatie vrijgeven op je mobiel apparaat en dat is privacygewijs niet altijd zo’n goed idee.

Als je een notitie niet meer nodig hebt, gooi je ze weg of archiveer je ze. Je kan ze ook kopiëren naar een Google document in Google Drive. De zoekfunctie laat onder meer toe om te zoeken op trefwoorden, het type notitie of de kleur van je “post-it”.

Alle notities worden gesynchroniseerd op alle apparaten met  Google Keep. Voor die synchronisatie moet je toestel verbonden zijn met het internet, maar daarna kan je alles ook offline bekijken. Al die functies zijn gratis.

Te veel Google? Microsoft adepten zullen zeker vertrouwd zijn met OneNote, Apple aficionado’s  kiezen vaak voor het ingebouwde Notes. Wie de grote spelers wil vermijden, kan terecht bij Simplenote. Minimalistisch van opzet, maar werkt met alle apparaten en heeft zelfs een schuifknop waarmee je oudere versies van je notitie kan bekijken.

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Organisatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Notities organiseren met Google Keep

  1. Patricia bib zegt:

    Dit lijkt me wel heel praktisch!! Orde in de chaos! 🙂
    Dank je wel!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s