Interactieve werkbladen met Wizer.me


Naar aanleiding van onze blogpost van 2 weken geleden over de quizfunctie in Google Formulieren kregen we van een collega de vraag of er geen vergelijkbare toepassing bestaat met wat meer variatiemogelijkheden. Het antwoord is ja en een van de betere opties is Wizer.me.

wizer-me-logo

Met Wizer.me maak je op een eenvoudige manier digitale werkbladen. Op die werkbladen kan je snel teksten, afbeeldingen en video’s plaatsen. Maar terwijl je bij de quiz functie in Google Forms beperkt bent tot meerkeuzevragen, krijg je hier een uitgebreider arsenaal ter beschikking.

Zo kan je gatenteksten genereren en oefeningen waarbij je antwoorden moet sorteren of met elkaar verbinden. Een andere mogelijkheid heet ‘Fill On An Image’. Hier plaats je lege labels op een afbeelding en de leerlingen moeten daar de juiste termen invullen.

wizer-me-tasks

Handig voor taalleerkrachten is dat je alle vragen ook mondeling kan stellen door audio op te nemen of op te laden. Leerlingen kunnen bij de open vraag dan kiezen of ze schriftelijk of mondeling antwoorden.

Wizer.me heeft ook een embed functie waardoor je externe toepassingen of bronnen kan insluiten. Denk aan een virtuele Padlet muur of educatieve spelletjes.

Als je werkblad klaar is, deel je het met de leerlingen.

  • Bezorg hen de link en laat hen inloggen met een Google of Microsoft account.
  • Stuur hen naar https://app.wizer.me/learn/ en laat hen de unieke pin ingeven. Opgelet: bij onze testen moesten ze dan toch nog steeds inloggen.
  • Maak van je werkblad een opdracht of een vraag in Google Classroom. Als je leerlingen een Google Apps For Education account hebben, verloopt alles dan automatisch.

wizer-me-assign-worksheet

De antwoorden van je leerlingen vind je terug onder het tabblad ‘Answers’. Je kan in Wizer.me de feedback automatiseren voor bepaalde vraagtypes. Dat doe je op het ogenblik dat je de opdracht deelt door de betrokken knop (zie screenshot hierboven) op ‘Yes’ te zetten. Je kan ook onder elk werkblad persoonlijke feedback meegeven.

Je kan je werkbladen delen met andere docenten zodat ze die kunnen aanpassen en gebruiken. Omgekeerd vind je al heel wat (vooral Engelstalige) werkbladen in de publieke galerij. Je kan zoeken op kernwoorden of gebruik maken van de categorieën aan de zijkant.

wizer-me-community

Zoals bij de quizfunctie in Google Formulieren draait het hier niet om didactische vernieuwing. De bedoeling is enkel om aantrekkelijke, multimediale werkbladen te maken. Zo beperk je mee de gigantische papierberg in het onderwijs. En door een deel van de correctie te automatiseren, win je tijd die je anders/beter kan besteden.

Als je bestaande Word documenten of PDF’s een digitale facelift wil geven, verwijzen we je graag naar onze blogpost over Formative. Als je nog meer verschillende oefeningen nodig hebt en meer wil inspelen op wat gebruikers antwoorden, dan is het misschien tijd om een volwaardige auteursomgeving als Xerte te overwegen.

Jeroen Hendrickx

Dit bericht werd geplaatst in Leerinhouden en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Interactieve werkbladen met Wizer.me

  1. Pingback: De troeven van Google Classroom | CVO Antwerpen

  2. Lennart Vanstaen zegt:

    Een vraag: wat is het nut van de PIN als je student een bepaalde account moet hebben?

    • jhendrickx42 zegt:

      Terechte vraag Lennart en het antwoord is heel weinig, vrees ik. Daarom vermeld ik ook dat ze toch nog moeten inloggen. Het enige minimale voordeel dat ik zie is dat het je snel naar het juiste werkblad brengt omdat je de PIN op de startpagina van wizer kan ingeven. Het is dus alleen zinvol als je om een of andere reden de link naar die specifieke oefening niet beschikbaar kan maken.

Geef een reactie

