Maak van feedback een dialoog: Kaizena


Kaizena blijft zichzelf voortdurend heruitvinden. Het feit dat ze eind vorig jaar bijna een miljoen dollar hebben opgehaald zal daar zeker niet vreemd aan zijn. Gelukkig gaat het telkens om serieuze verbeteringen. Dat onze vorige blogpost bijna meteen achterhaald was, nemen we er daarom graag bij.

kaizena

Goede taak- en procesgerichte feedback speelt een cruciale rol bij leren. In een online omgeving kan je een deel van die feedback automatiseren, maar bij langere teksten of presentaties gaat die vlieger niet op. En dan is digitaal verbeteren vaak nogal omslachtig.

Kaizena past daar een mouw aan. Je registreert jezelf als docent en dan maak je een groep aan voor je klas. Dat levert onder meer een korte inschrijfcode op. Als leerlingen zichzelf daarna registreren en die code ingeven komen ze automatisch in die groep terecht. Je kan zoveel groepen aanmaken als je wil.

Nieuwe groep maken

Daarna laden de leerlingen een bestand op. Vroeger ging dat alleen met Google Docs en Google Slides, intussen behoren PDF, Word en PowerPoint ook tot de mogelijkheden. Een opgeladen document verschijnt meteen in jouw dashboard onder de naam van de leerling.

Je kan op 4 manieren feedback geven in Kaizena. Naast geschreven en gesproken feedback kan je ook ‘lessons’ gebruiken. Fantastisch, want daarmee kan je feedback hergebruiken. Dat kunnen die geschreven en gesproken commentaren zijn, maar ook externe links. Zo kan je een video met uitleg insluiten in de toepassing.

Die ‘lessons’ maak je eerst aan zodat je ze makkelijk kan selecteren in een uitklapmenu. Dat geldt ook voor ‘skills’, de laatste optie. Daarbij ken je score toe aan bepaalde criteria die je op voorhand kiest. In deze (Engelstalige) screencast krijg je een overzicht van de 4 feedback opties:

Al je feedback verschijnt meteen bij je leerlingen, je moet niets opsturen. Zij kunnen ook meteen reageren op wat je meegeeft. Zo ontstaat er een dialoog rond een opdracht. Die conversatie tussen jou en de leerling is privé. Als je alle leerlingen wil betrekken bij een conversatie, gebruik dan de ‘Everyone’ groep.

Die conversatie loopt continue door. Dat heeft als voordeel dat het hele feedback proces zichtbaar is over een langere periode. Bij meerdere opdrachten gaat het wel om veel info en dat kan overweldigend zijn. Vraag je daarbij ook af hoe je meldingen wil ontvangen: enkel binnen de toepassing of ook via e-mail en desktop notificaties?

Kaizena heeft naast de desktop versie een app voor iPhone en iPad. Er is geen Android app maar omdat alles het best werkt binnen Google Chrome is dat geen probleem. Installeer de Kaizena Shortcut als add-on bij Google Docs zodat je een document meteen kan toevoegen aan een groep in Kaizena terwijl je het bekijkt.

Jeroen Hendrickx

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Evaluatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Maak van feedback een dialoog: Kaizena

  1. Bram zegt:

    Bijzonder interesante tool. Het lijkt me wel een uitdaging om als leerkracht zo’n gedetailleerde feedback te geven als je meer dan honderd studenten hebt in het secundair.

    • jhendrickx42 zegt:

      Bedankt voor je reactie en ik ben het met je eens. Net daarom vind ik het handig dat je feedback kan inspreken en/of hergebruiken. Bovendien lijkt het me zinvol om naast een aantal positieve zaken te focussen op maximum 2 of 3 knelpunten en niet meteen alles tot in detail te ontleden. Als je te veel zaken ineens wil aanpakken, raken leerlingen het spoor bijster. Ik zou ook vooral opdrachten selecteren waarbij het herschrijven/herontwerpen een wezenlijk onderdeel is van de taak.Je hoeft dus niet elke opdracht op deze manier aan te pakken.

      Als je leerlingen zo ver krijgt om de feedback ter harte nemen, blijft het een van de meest effectieve middelen om leerwinst te boeken. En zo’n feedbackdialoog vergroot volgens mij die kans. Nu is feedback vaak synoniem voor uitleg bij een cijfer, en gebeurt er daarna weinig of niets mee. Dat is dan zeker jammer van de geïnvesteerde tijd.

      Maar nogmaals, dat het heel wat werk met zich meebrengt, ga ik absoluut niet ontkennen 😉

  2. Pingback: Round-up schooljaar 2015-2016 | CVO Antwerpen

  3. Pingback: De troeven van Google Classroom | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s