Hoe zinvol zijn infographics in de klas?


Toegegeven, wij hebben hier een soort haat-liefdeverhouding met de alomtegenwoordige infographics. Het blijft een prima manier om informatie op visuele wijze te representeren, maar veel designers zijn vooral geïnteresseerd in extra clicks en durven er de inhoudelijke kantjes wel eens aflopen, of erger.

funny-Infographic

Lachen met infographics bron: http://www.infographicsshowcase.com/

Laat je echter niet afschrikken door die stroom aan irrelevante voorbeelden. Infographics kunnen een zinvol instrument zijn om de resultaten van een klasproject of -onderzoek voor te stellen aan een breder publiek. Zo kunnen cursisten tonen dat ze de antwoorden op een onderzoeksvraag tot de essentie kunnen herleiden.

Een duidelijke infographic creëren, is niet zo makkelijk. Daarom is het zeker een aanrader om cursisten goede en slechte voorbeelden te tonen voor ze aan de slag gaan. Laat hen formuleren wat een geslaagde infographic nodig heeft. Dit zijn volgens ons alvast een paar basisvereisten:

  • betrouwbare data/informatie. Dat is de grondstof voor elke infographic.
  • de gebruikte bronnen zijn vermeld en raadpleegbaar.
  • een relevante en samenhangende boodschap.
  • visualisaties zijn een correcte weergave van de data(set).
  • de lay-out verheldert en benadrukt de boodschap.

Er bestaan heel wat toepassingen om infographics te maken zoals Piktochart, Infogr.am, Easel.ly, Visme en Canva. Ze voorzien meestal een gratis basisaccount, voor uitgebreidere mogelijkheden moet je betalen. In een klascontext heeft het weinig zin om te investeren in gespecialiseerde programma’s tenzij het design een leerdoel op zich is.

Je kan bij het ontwerp gratis sjablonen gebruiken. De meeste toepassingen werken met drag & drop waarbij je ‘placeholders’ vervangt door zelfgekozen afbeeldingen (grafieken, iconen, diagrammen …)  en teksten. Je kan ook lettertypes en kleurschema’s aanpassen. Zo kan je een behoorlijke lay-out voorzien, zonder dat je helemaal van nul moet beginnen.

Infographics zijn ook een goede aanleiding zijn om de kritische zin van cursisten aan te scherpen. Neem dit simpel voorbeeld dat Randy Krum onlangs aanhaalde op zijn blog Cool Infographics. Op CNN verscheen een ‘bubble chart’ over aanslagen van IS waarbij 5 keer zo veel plots voorgesteld werd als 25 keer zoveel:

infographics bubble size

Een geslaagde infographic vereist dus zorgvuldigheid en veel werk. Tot op zekere hoogte is het voer voor specialisten. Maar cursisten kunnen hier zoveel (sleutel)competenties mee oefenen, dat je die kans moet grijpen. Denk onder meer aan creatief en kritisch denken, onderzoeksvaardigheden, presenteren van complexe informatie, samenwerking, …

Er is online heel veel te vinden over infographics. Sommige van de hierboven vermelde toepassingen bieden lesplannen, tutorials en uitgebreide handleidingen aan. Als je toch graag wil dat we een van de toepassingen wat uitgebreider bespreken, laat het dan zeker weten bij de reacties.

Jeroen Hendrickx

PS Voor alle duidelijkheid, niet elke infographic moet bloedserieus zijn, maar maak dat dan meteen duidelijk: Persoonlijkheidskenmerken op basis van de koffie die je drinkt.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Creatieve cursisten, Onderzoek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Hoe zinvol zijn infographics in de klas?

  1. Pingback: Round-up schooljaar 2015-2016 | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s