Zijn adblockers diefstal?


In september 2014 bespraken we hier het verschil tussen Adblock en Adblock Plus, twee browser extensies die je kan inschakelen om online advertenties te blokkeren. In die post ging het ook over de moeilijke afweging tussen jouw persoonlijke surfervaring (of die van je leerlingen) en websites die (gedeeltelijk) van die reclame-inkomsten leven.

Een dik jaar later kwam die discussie plots in een stroomversnelling terecht, nadat een Amerikaans onderzoek had aangetoond dat het gebruik van adblockers ook in België snel toenam. In een reportage van TerZake sprak de CEO van Persgroep Publishing zelfs over diefstal.

Inbreker

Ook bij de Adblockers zelf gebeurde er heel wat. Apple stond adblockers toe voor hun besturingssysteem iOS9, een stap waarvan ontwikkelaars gretig gebruik maakten. De oprichter van Adblock verkocht zijn toepassing en de nieuwe eigenaar trad toe tot het Acceptable Ads Program, het geesteskind van Adblock Plus.

Het Acceptable Ads Program houdt in dat bedrijven kunnen betalen om hun advertenties toch te tonen, op voorwaarde dat die advertenties aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Volgens het bedrijf achter Adblock Plus zou de kwaliteit van online reclame zo verbeteren, critici noemen het afpersing.

Acceptable ads manifesto

Een extra probleem was dat Adblock Plus zelf besliste welke advertenties ‘acceptable’ waren en dat rook naar belangenvermenging. Om die kritiek te pareren, droeg het bedrijf die verantwoordelijkheid over aan een groep onafhankelijke experts.

Maar het systeem blijft weerstand oproepen. Daarom zijn veel gebruikers van AdBlock intussen overgeschakeld naar uBlock Origin. Deze adblocker krijgt lovende recensies omdat ze minder zwaar is en volledig open source.

UBlock_Origin.svg

Terug naar het diefstal verhaal. Volgens Koen Verwee van de Persgroep zal het gebruik van adblockers leiden tot kwaliteitsverlies en het verdwijnen van artikels achter een betaal-muur. Hoewel zijn bezorgdheid begrijpelijk is, is dit maar één kant van het verhaal.

Je zou even goed kunnen zeggen dat advertenties en trackers ons bestelen. Al die reclame is bijvoorbeeld een serieuze aanslag op je mobiel data-abonnement. Een onderzoek van de NY Times toont aan dat het verschil qua downloadvolume significant is.

Adblocker onderzoek NY Times

16.3 MB zonder adblocker, 3.5 MB met adblocker        bron: NY Times

Bovendien blijven de meeste advertenties gewoon staan als je een betalend abonnement neemt. Neem daarbij dat je met adblockers veel sneller pagina’s laadt, minder snel met malware in aanraking komt en dat ze trackers kunnen blokkeren die met je data aan de slag gaan, dan is het toch belangrijk dat surfers weten wat de voor- en nadelen zijn.

Dat steeds meer sites hun inhoud niet willen tonen als jij een adblocker gebruikt, is een logische stap. Jij kan dan kiezen of je de advertenties alsnog wil toestaan (‘whitelisten’). Is dat een vorm van diefstal? Wij vinden van niet, maar die afweging moet iedere surfer voor zich maken op basis van de beschikbare informatie.

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Mediawijsheid en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s