Rubrics als instrument voor leren


We kennen rubrics vooral als beoordelingsinstrumenten. In de meeste leerplatformen zit die optie standaard verwerkt. In een rubric koppel je criteria aan beheersingsniveaus. Voor elk criterium beschrijf je dan per niveau wat de cursist moet presteren (indicatoren). In een evaluatiecontext krijgen die indicatoren telkens een cijfer.

Rubric

Docenten gebruiken rubrics meestal om hun evaluaties objectiever te maken. Ze helpen om complexere vaardigheden te beoordelen. Denk aan grotere schrijf- en spreektaken, maar ook sleutelcompetenties als samenwerken, communiceren en kritisch denken. Een extra troef is dat je rubrics kan hergebruiken bij gelijkaardige opdrachten.

Zo’n rubric verplicht je als docent ook om heel goed na te denken over wat je precies van cursisten verwacht. Zeker als je een rubric met een team docenten ontwerpt, zal je op heel wat verborgen veronderstellingen stoten.

calvinandhobbes loopholes

bron: ©Bill Watterson: There’s Treasure Everywhere

Maar een goede rubric opstellen is niet makkelijk. Je benut het potentieel voor leren ook te weinig als je ze enkel voor summatieve evaluatie gebruikt.

Vandaar deze 9 voorstellen om rubrics nog beter tot hun recht te laten komen:

  • Bezorg de rubric op voorhand aan de cursisten. Maak je verwachtingen transparant.
  • Beperk het aantal criteria en beheersingsniveaus. Selecteer die criteria die je het belangrijkste vindt. Te uitgebreide rubrics werken verwarrend.
  • Heldere criteria en indicatoren zijn essentieel. Vermijd vage termen, maak concreet wat je bedoelt. Wat is “creatief”?
  • Zorg dat de beheersingsniveaus duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn.
  • Werk rond kwaliteit in de beschrijvingen, niet kwantiteit. Als cursisten lezen dat ze 4 argumenten, 1000 woorden en 3 correct geciteerde bronnen nodig hebben, dan gaan ze zich louter daarop richten.
  • Laat cijfers achterwege. Leg de nadruk op wat cursisten kunnen doen om naar het volgende beheersingsniveau te gaan.
  • Focus niet alleen op wat er ontbreekt of fout is. Bij formatieve evaluatie gaat het niet over een oordeel, maar over een plan om het beter te doen.
  • Creëer de rubric eens met je cursisten. Laat hen benoemen welke criteria cruciaal zijn  en wat een prestatie op een bepaald niveau precies inhoudt (co-assessment).
  • Laat cursisten elkaars werk bekijken en bespreken aan de hand van een rubric (peer-assessment). Hun eigen werk zal er wel bij varen.

Op een leerplatform kunnen cursisten meestal geen rubrics creëren. Om ze toch die kans te geven, is Quick Rubric een aanrader. De interface is gebruiksvriendelijk en je kan met een klik de score uitschakelen. Als de rubric klaar is, kan je die afdrukken of verspreiden via een URL.

quick-rubric-logo

Als je toch met cijfers wil werken, dan kan dat ook in Quick Rubric. Maar hou er rekening mee dat je geen weging kan toekennen aan de verschillende criteria. Dus als je een rubric ontwerpt waarin niet alle criteria even zwaar doorwegen, dan is deze toepassing daarvoor niet geschikt.

Jeroen Hendrickx

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Creatieve cursisten, Evaluatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s