Formatief evalueren met Formative


Het media-atelier besteedt veel aandacht aan formatieve evaluatie omdat we denken dat het significant kan bijdragen tot leren, terwijl het ook makkelijk te integreren is in je klas.
Zo hadden we het hier al over student response systemen zoals Socrative, Kahoot en het intussen opgedoekte Geddit.

Formative logo

Formative verdient onze aandacht omdat het over een aantal troeven beschikt die je niet terugvindt bij soortgelijke toepassingen:

Een extra vraagtype (‘Show your Work’) waarbij cursisten hun antwoord kunnen tekenen en/of schrijven op een witte achtergrond of op een afbeelding die jij hebt opgeladen. Bij dat vraagtype kunnen cursisten zelf ook afbeeldingen opladen als antwoord.

Formative mogelijke vragen

Je kan aan bepaalde vraagtypes (Short Answer, MC, True/False) een automatische score toekennen, maar je kan ook zelf een cijfer geven (met een schuifbalk). Of je laat de cijfers weg. Ook interessant is dat je als leerkracht onmiddellijk persoonlijke feedback kan geven op de antwoorden die verschijnen. Hiervoor moeten je cursisten wel een account hebben.

Als je de resultaten toont aan je cursisten, kan je ervoor kiezen om de namen en/of cijfers te verbergen. Je kan een overzicht krijgen van hoe iedereen het ervan af gebracht heeft of je kan de resultaten filteren per vraag. Dit is handig omdat je tijdens het verdere verloop van je les(sen) kan inspelen op die data.

summary view, 2 vragen, cijfer op 10, namen weggelaten

Overzicht, 2 vragen, cijfer op 10, namen weggelaten

Een andere troef is dat je niet enkel vragen kan stellen, maar ook inhouden kan meegeven in Formative. Als standaardopties krijg je afbeeldingen, YouTube video’s, tekstblokken en de tekeningen die je maakt op een online whiteboard.

Maar omdat je in de tekstblok optie de mogelijkheid hebt om code in te sluiten, kan je dus een heleboel andere leerobjecten meegeven, denk aan educatieve spelletjes of filmpjes van andere videosites zoals Vimeo. Let er wel op dat dit enkel werkt met code waarin ‘https’ staat, bij enkel ‘http’ krijg je een foutmelding.

Formative embedded content

Tot slot kan je ook bestaande documenten (voorlopig MS Word en PDF) opladen en ze dan interactief maken door er vragen en leerinhouden aan toe te voegen. Die verschijnen als knoppen op de werkbladen. Je kan je werk delen met andere docenten via een quick code.

Je kan cursisten laten inloggen met een klascode en/of publieke URL en dan hebben ze geen account nodig. Als je de data van je cursisten over een langere periode wil bijhouden en bekijken, kan je best met klasgroepen werken en dan is een account voor iedere cursist wel verplicht. Accounts zorgen er ook voor dat de directe feedback functie actief wordt.

Nieuwsgierig? Je kan onze mini-kennisquiz (2 vragen) over Bolivië even bekijken. Klik op ‘Continue without logging in’, geef je naam op en je kan starten.

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Creatieve cursisten, Leerinhouden en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Formatief evalueren met Formative

  1. Pingback: Interactieve werkbladen met Wizer.me | CVO Antwerpen

  2. Pingback: Een ‘hub’ voor formatieve evaluatie: Zzish | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s