Breng voorkennis in kaart met Dotstorming


We trappen 2016 af met Dotstorming, een eenvoudige toepassing waarmee je ideeën op een bord plaatst waarna iedereen met de link kan reageren op en/of stemmen voor die ideeën. Zo zie je meteen welke voorstellen een groter draagvlak hebben. Een kruising tussen Padlet en Tricider, zeg maar.

dotstorming logo

Het is dus een soort brainstorm tool, maar wij willen niet zozeer nieuwe ideeën genereren – daarvoor is brainstormen meestal niet de efficiëntste oplossing – maar we zijn vooral op zoek naar manieren om voorkennis in kaart te brengen zonder die steeds expliciet te moeten testen.

Laat ons eerst eens kijken hoe Dotstorming werkt:

Na je account creatie kan je meteen een ‘topic’ toevoegen. Geef een titel en een korte beschrijving op. Hier beslis je ook hoeveel stemmen iedere cursist krijgt, een cijfer tussen 0 en 10. Duid aan of  je ze zal uitnodigen per e-mail of dat je de link voor hen beschikbaar maakt.

Dotstorming add topic

Als cursisten op die link klikken, moeten zij hun naam opgeven, maar ze hebben zelf geen account nodig (daarin verschilt Dotstorming dan weer van Stormboard). Daarna voegen ze ideeën toe in de vorm van tekst of een afbeelding. Ze kunnen ook reageren en stemmen op elkaars voorstellen. Alle ideeën, commentaren en stemmen zijn anoniem.

Dotstorming board

De eigenaar van het bord kiest dus hoeveel stemmen er beschikbaar zijn en heeft ook de optie om een chatfunctie in te schakelen (namen zijn daar wel zichtbaar) en om het bord af te sluiten. In dat geval kunnen gebruikers geen nieuwe ideeën meer toevoegen, maar wel nog stemmen. De eigenaar kan de ideeën ook sorteren volgens populariteit.

Een leuke extra mogelijkheid bij Dotstorming is dat je makkelijk een heleboel ideeën kan klaarzetten door een Pinterest bord te importeren. Alle afbeeldingen worden dan als afzonderlijke ideeën gepresenteerd op het bord waarop je gebruikers dan weer kunnen reageren en stemmen.

Dotstorming Pinterest

Wij gebruiken deze toepassing vooral om voorkennis in kaart te brengen. We weten dat die kennis het leren serieus kan hinderen of bevorderen. Meestal hoor je wel dat het belangrijk is om voorkennis te activeren, maar vaak beperkt zich dat tot een kleine opsomming van wat je vooraf moet weten. Maar wat als die voorkennis fout of onvolledig is?

Met een toepassing als Dotstorming kan je dus op een vrij informele manier achterhalen of studenten klaar zijn voor de volgende stap. De anonimiteit maakt het mogelijk om globaal te zien hoe wijdverbreid lacunes en misvattingen zijn. Bovendien kunnen de leerlingen via reacties en stemmen mekaar ook wijzen op wat wel en niet werkt.

Wil je het eens uitproberen? Leef je op uit op ons gloednieuwe bord rond leertips.

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Leerinhouden en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s