Nederlandse docenten ‘tacclen’ Socrative en Kahoot


Taccle2logoCMYKVorige week kreeg CVO Antwerpen voor de tweede keer een groep Nederlandse docenten op bezoek van het ROC West- Brabant voor een 5-daagse Taccle cursus rond Technologie Ondersteund Leren. Het was wederom een gevulde week waarbij we de deelnemers zo veel mogelijk zelf aan het werk gezet hebben.

Zo kregen ze de opdracht om een toepassing te onderzoeken en te bespreken waarvan ze dachten dat die een meerwaarde zou kunnen hebben voor hun onderwijs. Het resultaat van die zoektocht mochten ze dan op hun eigen blog plaatsen en eventueel ondersteunen met een screencast (je scherm opnemen terwijl je laat zien/vertelt wat je doet).

Enkele docenten gingen aan de slag met de student response systemen Socrative en Kahoot. Die toepassingen kwamen al eerder aan bod op deze blog, maar dat is intussen alweer 2 jaar geleden. In deze uitlegvideo’s krijg je nog eens een goed overzicht van wat je ermee kan en hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Docent Niels Buijs (check zijn Taccle blog) nam met assistentie van zijn collega/vriend Manuel Sips Socrative voor zijn rekening. Ze focussen vooral op de basisfunctionaliteit van Socrative, maar tonen onder meer ook hoe je de taal verandert naar het Nederlands en hoe je de klascode naar je hand zet.


Docent Erik Vermeulen ging aan de slag met Kahoot en nam daarvoor in Screencastify een tutorial op. Ook hij legt zich toe op de basisfunctionaliteit, maar laat goed zien hoe Kahoot er zowel voor de docent als voor de student uitziet.


Er kruipt onmiskenbaar wel wat tijd in het aanmaken van digitale leermiddelen en we hebben er dus belang bij om ons materiaal te delen. Door samen te werken over de grenzen van klassen, scholen, netten en landen heen, kunnen we bouwen aan een uitgebreide en gevarieerde verzameling van Open Educational Resources.

Gekleurde ballonnen aan mekaar geplakt als een toren

Bijna 10 000 (lucht)ballonnen by Jet Koutstaal

Jeroen Hendrickx

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Leerinhouden en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Nederlandse docenten ‘tacclen’ Socrative en Kahoot

  1. Pingback: Formatief evalueren met Formative | CVO Antwerpen

  2. Pingback: Round-up schooljaar 2015-2016 | CVO Antwerpen

  3. Pingback: Een ‘hub’ voor formatieve evaluatie: Zzish | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s