Meet exact waar je tijd naartoe gaat: Toggl


Soms vraagt een mens zich af waar alle tijd naartoe gaat. Het Estse Toggl geeft je de kans om precies in kaart te brengen aan welke taken je nu het meeste tijd besteedt. Dat kan individueel, maar ook in team.

Toggl logo

De Toggl website werkt met een digitale timer die je start als je aan een taak begint en die je stopt als je klaar bent. Handig als je veel taken op je computer afwerkt. Maar je kan ook manueel activiteiten (en hun duur) ingeven om het plaatje compleet te houden.

Na je registratie kan je best een aantal ‘projecten’ toevoegen. Die projecten kan je zien als de voornaamste categorieën waar je aan werkt. Elk project krijgt een eigen kleur zodat ze ook visueel snel te herkennen zijn.

Toggl Create Project

Elke taak krijgt een titel. Je linkt die taak eventueel aan een project en je start de timer. Het is zo simpel als het klinkt. Je mag vooral niet vergeten om de klok te stoppen als je klaar bent of als je aan een andere taak begint, hoewel je de tijdsregistratie achteraf probleemloos kan aanpassen.

Je kan ook klanten toevoegen aan projecten en aangeven of de gespendeerde tijd bestemd is voor facturatie. In de gratis versie kan je ook maximum 4 teamleden toevoegen aan je ‘Workspace’. In die werkruimte komen alle taken, projecten, teamleden en klanten samen. Je kan ook meerdere werkruimtes aanmaken.

Lezers die ons al wat langer volgen, weten dat we een zwak hebben voor gebruiksgemak. Toggl scoort op dat vlak uitstekend. Je krijgt bovendien in je gratis account al een groot deel van de mogelijkheden. Alle rapporten zien er piekfijn uit en je kan onder meer filteren op taak, project, klant of groepslid.

Toggl summary report

Opgelegde tijdsregistratie ligt evenwel gevoelig. Weinig mensen vinden het een aanlokkelijk idee om van zo nabij gevolgd te worden en hebben zeker geen zin om elke minuut van een werkdag te verantwoorden. Bovendien is het vrij nutteloos om aan die geregistreerde uren te grote conclusies te verbinden.

Productiviteit draait meestal niet om het aantal gepresteerde uren, maar heeft meer te maken met duidelijke doelstellingen en goede planning. Toggl is voor ons louter een manier om te kijken welke taken/projecten het meeste tijd opslorpen. Niets houdt je overigens tegen om een project ‘informeel leren’ (koffieklatch) toe te voegen.

Je kan werken via de Toggl website, maar je kan de software ook installeren op je laptop of desktop als je offline wil werken. De synchronisatie gebeurt dan automatisch als je opnieuw online bent. Er bestaan ook apps voor mobiele apparaten (Android en iOS) en een Chrome extensie. Voor grotere teams is er een betalende Pro versie.

Jeroen Hendrickx

PS Toggl leerden we kennen via de nieuwe uitgave van BoekTweePuntNul, waarvoor het media-atelier deze keer ook een bijdrage leverde.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Organisatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Meet exact waar je tijd naartoe gaat: Toggl

  1. Patricia bib zegt:

    Help! Ik doe zoveel verschillende dingen in mijn job dat ik meer tijd ga verliezen met timen dan dat ik er nut van heb… 😦
    Maar wel een mooi ding om mee te time-managen!

    • jhendrickx42 zegt:

      Hey Patricia,
      Het is inderdaad zo dat als je veel korte taken uitvoert die mekaar ook snel afwisselen dat het ‘loggen’ dan (te) veel tijd kost. Zelf heb ik een tiental grotere projecten ingevoerd en besteed ik maximum 5 minuten per dag aan Toggl zelf. De info die ik eruit haal is me dat wel waard.

      Ook voor docenten is het misschien wel eens interessant om de oefening te maken omdat zij ook in grotere ‘brokken’ werken (voorbereiding, lesgeven, verbeteren, begeleiding, materiaalontwikkeling, vakgroepwerking, …) die vaak meerdere uren duren.

      Misschien nog handig om te weten is dat als jee keer een taak hebt ingevoerd en je klikt een paar uur later of de volgende dag/week op de groene pijl achter die taak, dat het systeem dan automatisch die gegevens overneemt. Dus een keer als je voornaamste taken in het systeem zitten, is het letterlijk maar een klik om de timer te starten.

      • Patricia bib zegt:

        Hai Jeroen, bedankt voor de toelichting. Ik zal het dan misschien eens proberen voor enkele taken… die iets langer duren dan een paar minuten… 🙂 Je weet hoe het er aan een balie en in de bib/OLC aan toe gaat… Fijne vakantie!

  2. Pingback: Round-up schooljaar 2015-2016 | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s