Simultane online conversaties met Tozzl en 81Dash


Tijdens workshops krijgen we vaak verbaasde (zacht uitgedrukt) blikken als we het concept van een ‘backchannel’ uitleggen. Dat je naast de face-to-face activiteit in je klas nog een digitale discussie laat voeren, lijkt voor veel leerkrachten van het goede teveel.

Backchannel illustratie

De meest gehoorde opmerkingen:

  • Het is al moeilijk genoeg om de aandacht van leerlingen vast te houden, laat staan dat je hen extra afleiding bezorgt.
  • Je krijgt misschien misplaatste opmerkingen op zo’n parallel ‘message board’.

En toch. De bedoeling van een backchannel is dat iedereen bijdraagt aan de conversatie, ook de schuchtere leerling en de leerling bij wie het inzicht of de vragen wat later komen. Voor mondige leerlingen kan het een uitlaatklep zijn zonder dat ze daarbij de discussie domineren.

Backchannels vervangen de discussie niet, idealiter voegen ze er een dimensie aan toe. De kunst bestaat erin om ze goed te integreren in de lessen. Gelukkig verschijnen er steeds meer ‘tools’ die de traditionele backchannel wat oprekken en de leerkracht zo wat meer opties geven: 81Dash en Tozzl.

81Dash logo

81Dash is gemaakt voor het onderwijs. Als eigenaar van de ‘Dash room’ kan je leerlingen toevoegen via Excel zodat je zeker bent wie wie is. Je kan hen ook laten registreren (met e-mailadres) of laten inloggen als ‘Guest’ (zonder e-mailadres). De eigenaar heeft ook de mogelijkheid om ongepaste commentaren in de chat te verwijderen.

Elk chatbericht is beperkt tot 160 tekens. Na de sessie kan je een transcript krijgen van de hele conversatie waarbij de geschrapte commentaren behouden blijven, maar met rood doorstreept zijn. In de chatfunctie kan je ook documenten toevoegen.

81 Dash chatfunctie

Verder heb je nog Dash Notes (noties nemen), Dash Task (een takenlijst) en Dash mentions. Als iemand je rechtstreeks wil aanspreken in een conversatie dan kan hij/zij een hashtag voor je naam zetten en dan komt dat bericht in de Dash Mentions terecht, gewoon om zeker te zijn dat je het niet mist.

Tozzl is vergelijkbaar, maar heeft meer opties en minder controle. Zelfs als eigenaar moet je geen account aanmaken, je geeft alleen een wachtwoord op om je Tozzl (een digitaal plakbord) te kunnen bewerken. Het gevolg van die registratievrije aanpak is wel dat je zo’n Tozzl bewaart in je browser (bookmarken) en niet in een account.

Tozzl logo

Je stuurt de link van de Tozzl door naar je leerlingen en zij kunnen meteen aan de slag. Hun naam geven ze pas op als ze hun eerste bericht posten.  Als je je Tozzl bewerkt, krijg je de mogelijkheid om een takenlijst te plaatsen, maar ook tekst, links afbeeldingen en een twitter feed.  Je kan ook video’s insluiten en documenten opladen.

Tozzle opties

Zo kan je bijna alle ingrediënten van een les samenbrengen en klaarzetten. Misschien toch het overwegen waard?

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Simultane online conversaties met Tozzl en 81Dash

  1. Pingback: Round-up schooljaar 2014-2015 | CVO Antwerpen

  2. Pingback: Zeetings tilt interactieve presentaties naar een hoger niveau | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s