4 tips voor betere zoekresultaten in Google


Google searchSnel informatie vinden, organiseren en beoordelen is een troef in onze digitale samenleving. Toch loopt het vaak al mis bij de eerste stap, de informatievergaring. Wie efficiënter zoekt, heeft dus een streepje voor. 4 tips:

1) Maak gebruik van de knop ‘Zoekhulpmiddelen’ die je rechtsboven de Google zoekbalk ziet. Hier kan je onder meer aangeven van wanneer je zoekresultaten moeten dateren. Bij ‘aangepaste periode’ kan je precies kiezen tussen welke data je wil zoeken. Dit is handig als je onderzoek wil doen dat niet gekleurd is door kennis achteraf.

Menubalk zoeken

2) Ben je al eens terecht gekomen op een pagina waar je niets terugvindt of waar zelfs geen zoekfunctie aanwezig is? Leen gewoon Google als zoekmachine voor die website. Met de operator ‘site:’ kan je een website volledig doorzoeken vanuit de zoekbalk volgens het principe ‘site: URL zoekterm’

Stel dat we de zoekfunctie op deze blog weghalen. Je kan dan werken via de categorieën of de woordenwolk met tags (kernwoorden), maar je zou ook in de Google zoekbalk kunnen noteren: site: https://mediaatelier.wordpress.com toegankelijk, waarbij toegankelijk de zoekterm is en het resultaat beperkt blijft tot 5 resultaten:

Google site resultaten

3) Nu we toch bij de operatoren zitten, kan je ook eens experimenteren met ‘filetype:’. Dit is een van de filters die je bij geavanceerd zoeken kan vinden, maar die je ook rechtstreeks in de zoekbalk kan verwerken. Bij filetype noteer je achter de dubbel punt het soort bestand dat je zoekt (PDF, PPT, XLS, …) en zo krijg je alleen resultaten van dat type.

De sterkte van voorgaande tips komt bovendrijven als je ze combineert. Zo kan je van een bepaalde site enkel de publicaties in pdf opvragen die verschenen zijn tussen 1 maart 2013 en 1 maart 2014 met als onderwerp audio. Dus: site: https://mediaatelier.wordpress.com audio filetype:PDF en dan bij de Zoekhulpmiddelen de begin- en einddatum.

Je houdt dan nog 2 zoekresultaten over waarvan de eerste je direct naar de pdf over audio leidt:

Resultaat combinatie van zoektips

4) Bij de reverse image search laat je Google zoeken waar een afbeelding vandaan komt en waar die al verschenen is. De zoekrobot geeft ook vergelijkbare beelden mee als resultaat. Hiervoor klik je op het icoontje van het fototoestel in de zoekbalk bij Google Afbeeldingen en je plakt de afbeeldings-URL in het venster of je laadt een afbeelding op.

Met deze methode kan je ook de kritische zin van je leerlingen aanscherpen. Zo verscheen er na de aardbeving in Nepal een ontroerende foto van 2 kinderen in een omhelzing, waarvan achteraf bleek dat ze al in 2007 in Vietnam genomen was. Als journalisten de data in de Zoekhulpmiddelen en de reverse image search hadden gecombineerd, hadden ze gezien dat deze foto veel ouder was.

Foto Vietnam

Copyright: Na Son Nguyen

Jeroen Hendrickx

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Bronnen, Mediawijsheid en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s