AVG PrivacyFix: wie verdient wat aan je data?


Na de onthullingen van Edward Snowden was de teneur dat online privacy zo goed als dood was. En het klopt dat je als individuele gebruiker tegen schendingen op deze schaal weinig kan beginnen tenzij je met VPN of de Tor-browser aan de slag gaat. Maar online privacy behelst veel meer dan dit soort ‘Big Brother’ toestanden.

Zo heb je wel vat op je ‘sociale’ privacy waarbij je als gebruiker zelf moet gaan nadenken over wat je deelt en met wie. En ook tegen bedrijven als Facebook en Google staan we niet machteloos. Maar dan moeten we wel zorgen dat onze instellingen juist staan en dat ze ons niet overal op het net zomaar kunnen volgen.

Online advertisisng

Met de AVG PrivacyFix extensie (Chrome + Firefox) kan je advertentietrackers blokkeren. Die ‘tracking cookies’ zijn digitale plakbriefjes die de server vertellen waar je geweest bent en wat je bekeken hebt. Zij zorgen ervoor dat je na het bekijken van een paar schoenen plots overal reclame voor die schoenen ziet opduiken (‘retargeting’).

Overzicht geblokkeerde trackers

Via het AVG PrivacyFix dashboard kan ook je instellingen op LinkedIn, Facebook, Twitter en Google controleren. Daarbij geeft de toepassing telkens aan wat voor- en nadelen zijn van een instelling. AVG PrivacyFix neemt geen beslissingen voor jou, maar leidt je naar de instelling waar je de aanpassingen kan doen.

PrivacyFix opmerkingen

Dat is handig, want soms zitten die instellingen wel wat verstopt. Via het dashboard kan je ervoor zorgen dat je niet opduikt in Google en Facebook reclames. Ook sociale widgets die vaak gebruikt worden om surfgegevens te verzamelen met het oog op advertenties, kan je hier uitschakelen.

AVG PrivacyFix toont je ook hoeveel geld je data waard is. Op basis van het aantal likes, statusupdates en bezoekjes berekenen ze bijvoorbeeld wat je data aan Facebook oplevert. Of die cijfers volledig correct zijn is moeilijk na te gaan, maar het maakt duidelijk dat je data echt een product zijn en dat je privacy keuzes die som beïnvloeden.

Waarde Facebook account

Nauwelijks activiteit op de account, puur op basis van profiel

Als je de meldingen van AVG PrivacyFix inschakelt, dan krijg je bij elke website die je bezoekt een beeld van het beschermingsniveau + nog wat extra informatie, zoals speciale problemen die er met die site zijn en/of je persoonlijke data vlot kan verwijderen.

Het installeren van een extensie betekent natuurlijk niet dat je daarna op twee oren kan slapen. De toegang tot je data bewaken is een continue proces dat zowel te maken heeft met je eigen gedrag als met de bedrijven die op die data azen. Door hier ook in de klas aandacht aan te besteden, vergroot je opnieuw de digitale competenties van je leerlingen.

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Mediawijsheid en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op AVG PrivacyFix: wie verdient wat aan je data?

  1. Pingback: Beheer de toegang tot je accounts: MyPermissions | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s