Formatieve evaluatie ontmoet zelfevaluatie in Geddit


Update 14/03/15: Geddit houdt het helaas voor bekeken vanaf juli 2015

Door toepassingen als Kahoot en Socrative zijn heel wat leerkrachten intussen vertrouwd met het concept ‘Student Response System’. Als dat nog niet zo is, verwijzen we je graag door naar onze post over ‘backchannels’ en ‘Student response systems’ van afgelopen schooljaar.

Geddit is ook zo’n ‘Student Response tool’, maar met een iets andere insteek. De focus ligt niet in de eerste plaats op de formatieve evaluatie, maar wel op de zelfevaluatie. Geddit wil m.a.w. niet alleen nagaan of leerlingen mee zijn met de leerstof, maar ook of ze hun eigen niveau kunnen inschatten. Een vleugje metacognitie, als het ware.

Geddit logo

De basis van Geddit zijn check-ins. Daarmee geeft een leerling hoe comfortabel hij of zij zich voelt bij de leerstof. Je hebt 5 balkjes die gaan van ‘I don’t understand’ tot ‘Easy, I could teach my friend’. De leerling kan ook wat meer uitleg meegeven bij een check-in.

Check-ins

De leerkracht krijgt die check-ins te zien via kleurencodes op de namen. Dat maakt meteen duidelijk wie er extra hulp nodig heeft. Maar het is voor leerlingen vaak niet makkelijk hun kennis over een bepaald onderwerp in te schatten. Daarom kan je ook vragen stellen om te zien of een leerling zichzelf terecht vijf balkjes toekent. En omgekeerd.

Voor die vragen heb je de keuze tussen meerkeuze, korte (140 tekens) of lange antwoorden en een enquête. Leerlingen krijgen automatisch feedback op hun antwoorden en kunnen hun check-in status op basis daarvan verhogen of verlagen. Antwoorden en feedback zijn niet zichtbaar voor medeleerlingen.

Als je je Geddit les beëindigt, verschijnt er een ‘lesson reflection’ waarbij jij als leerkracht de check-ins en antwoorden van de hele klas kan zien in een oogopslag. Je kan resultaten ook filteren per leerling en meteen in de toepassing een bericht sturen naar een bepaalde leerling om te vragen of er nog onduidelijkheden zijn.

Geddit check-ins overview

Ook de leerlingen zelf hebben voor elk onderwerp steeds een overzicht van de vragen en hun check-ins. Vanuit zo’n ‘review’ pagina kunnen ze aanklikken dat alles nu OK is of dat er nog werk aan de winkel is, zelf als de leerkracht de virtuele les al gesloten heeft.

Geddit werkt op alle apparaten. In tegenstelling tot bij andere Student Response Systemen hebben leerlingen hier wel een account nodig. Ze kunnen zichzelf registreren op basis van een klascode of de leerkracht maakt voor hen een login + wachtwoord aan. Dat kan zonder e-mailadres.

Login scherm

Er zijn zoals steeds ook wat minpunten (geen meervoudige selectie mogelijk, rapporten kan je enkel downloaden in csv, 123456 als initieel wachtwoord) maar dit lijkt een handig hulpmiddel om leerlingen meer bij hun eigen leerproces te laten stilstaan, zeker als er een groot verschil is tussen de formatieve evaluatie en de zelfevaluatie.

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s