IFTTT recepten, ook voor het onderwijs?


Een leerkracht sprak ons onlangs aan over een activiteit die ze uit het Taccle 2 handboek voor het basisonderwijs gehaald had: Twitter rollenspel. Ze had het rollenspel aangepast voor het secundair en ingepast in de herdenking van de start van WO1.  De leerlingen moesten ‘tweeten’ in naam van officieren, politici, soldaten, achtergebleven familie, …

De activiteit was een groot succes, maar ze vond het heel vervelend dat ze achteraf nog uren was bezig geweest om al die tweets 1 voor 1 te kopiëren omdat ze ook offline tastbaar bewijs wilde hebben van de conversaties tijdens het rollenspel. Toen we haar het principe van IFTTT uitlegden, was het daarom niet duidelijk of ze ons zou slaan of omhelzen.

IFTTT logo

IFTTT (het Engelse gift,  zonder de g) is vrij populair, maar komt weinig aan bod in het onderwijs. De afkorting staat voor If This Than That en dat vat het hele principe goed samen. Het is een manier om processen tussen online toepassingen te automatiseren.

Bij het voorbeeld hierboven had de lerares een recept kunnen gebruiken waarbij elke tweet met de hashtag(#) van het rollenspel automatisch in een Google spreadsheet terecht kwam op Google Drive. Dat had haar die uren werk bespaard.

IFTTT recept

Een recept legt dus een link tussen 2 toepassingen, bij IFTTT spreken ze van kanalen. Er zijn er intussen 150, waaronder alle grote online spelers. Die kanalen moet je activeren, wat zoveel betekent als IFTTT toegang geven tot delen van je account.

De tweet in het recept speelt hier de rol van ‘trigger’ (=this). En zo’n trigger resulteert dan in een actie, het wegschrijven in Google Drive (=that). De hashtag van het rollenspel die je in dit geval zelf nog moet ingeven, noemen we een ingrediënt. Een recept kan meerdere ingrediënten bevatten.

IFTTT recipe optionsIntussen bestaan er al honderden recepten die je met een paar kliks kan inschakelen en naar je hand zetten. Je hebt ook maar 1 klik nodig om ze te deactiveren of te pauzeren. Je kan ook zelf recepten maken als je je gading niet vindt, en dat is echt eenvoudig.

IFTTT maakt ook connecties met mobiele toepassingen. Laat je ’s morgens sms’en als er regen verwacht wordt. Of zorg ervoor dat er elke dag een willekeurig Wikipedia artikel in je RSS reader terecht komt. Laad een YouTube video automatisch op in Dropbox. Even bladeren door de recepten, geeft je een idee van het potentieel.

IFTTT mobiel

Is het veilig om een toepassing toegang te geven tot zoveel informatie? Bij het rollenspel zouden we het zeker gebruiken, gezien de aard van de gegevens en de tijd die je uitspaart. Een automatische link tussen onze telefooncontacten en de ‘cloud’ lijkt ons weer minder opportuun. Met een beetje gezond verstand bij de selectie van de recepten kom je al een heel eind.

Hebben jullie al ervaring met IFTTT recepten in het onderwijs?

Jeroen Hendrickx

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Organisatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op IFTTT recepten, ook voor het onderwijs?

  1. Pingback: Beheer de toegang tot je accounts: MyPermissions | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s