5 extra tips voor toegankelijk lesmateriaal


Voorbehouden parkeerplaatsen, doventolken en blindengeleidehonden zijn voorbeelden van hoe een maatschappij aan toegankelijkheid kan werken voor mensen met motorische, auditieve, visuele of cognitieve functiebeperkingen. Maar wie in december 2013 de hallucinante odyssee (Opgrimbie – De Panne met het openbaar vervoer) van schrijver en rolstoelgebruiker Mustafa Kör gevolgd heeft in De Standaard, zal ongetwijfeld beseffen dat we nog een lange weg te gaan hebben.

Mustafa Kör in rolstoel voor de trein

bron: De Standaard, foto Jimmy Kets (toestemming gevraagd en gekregen!)

Ook in het onderwijs is er nog heel wat werk aan de winkel, hoog tijd dus voor 5 nieuwe suggesties om aan de e-inclusie van je leermaterialen te werken, meteen een vervolg op de blogpost van vorig schooljaar onder quasi dezelfde titel. Inspiratie zochten we onder meer in het hoofdstuk over toegankelijkheid – geschreven door CVOA- collega Katleen Vanden Driessche – in het nog te verschijnen Taccle2 handboek voor sleutelcompetenties.

Voor alle duidelijkheid, we verwachten niet dat elke leerkracht een specialist wordt op het gebied van specifieke leerbehoeften. Daarvoor zijn meer ondersteuning, tijd en middelen nodig. We focussen hier op tips waarvan we denken dat ze én haalbaar én een stap in de goede richting zijn (Rome, 1 dag, je weet wel).

  • In digitale oefeningen zijn rood en groen soms de enige indicatie van een correct of fout antwoord. Maar als je enkel kleur gebruikt om informatie over te brengen, dan staan mensen die kleurenblind zijn in de kou. Voeg dus ook steeds tekstgebaseerde feedback toe.

Feedback rood groen

  • Ook bij de navigatie in digitale leermiddelen vertrouwen we vaak alleen op vormen terwijl we iets inhoudelijks willen meegeven, denk maar aan de ‘Ga Verder’ of  ‘Terug’ pijl. Met een alternatieve tekst bij die afbeelding los je dat snel op, in dit geval: ‘Klik op de pijl om verder/terug te gaan’.
  • Maak je hyperlinks betekenisvol. Een simpele regel waar ook wij wel eens tegen zondigen. Dus niet: Het schoolreglement vind je hier, maar: Het schoolreglement vind je hier. Als de kans groot is dat je tekst afgedrukt wordt, zet de URL dan tussen haakjes achter de hyperlink.
  • Als je Word document omgezet wordt naar html, dan komt een beschrijvende titel zeker van pas. Dat is echter niet de naam waarmee je het bestand opslaat. Om zo’n titel toe te voegen klik je in het lint op Bestand < Info en dan typ je aan de rechterkant bij Eigenschappen een titel die de inhoud van het document duidelijk weergeeft.

Titel Word

  • Leerplatformen hebben een slechte reputatie op het gebied van toegankelijkheid, maar soms kunnen ze positief verrassen. Als je een ‘boek’ aanmaakt in Moodle, dan worden die webpagina’s vrij zuiver weergegeven in screenreaders. De student heeft bovendien geen extra software nodig om het document te openen en kan de hele tekst of afzonderlijke hoofdstukken afdrukken indien gewenst.

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Leerinhouden en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op 5 extra tips voor toegankelijk lesmateriaal

  1. Patricia bib zegt:

    Tof, heb het meteen gedeeld!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s