Een ‘wedstrijdje’ creatief schrijven met Boomwriter


Boomwriter werkt als volgt: de leerkracht schrijft het eerste hoofdstuk van een verhaal. Alle studenten schrijven hierop een vervolg. Met één klik sturen ze hun tekst in. Als alle inzendingen compleet zijn, krijgt iedere student de teksten van 4 andere studenten om te beoordelen. De inzending die het beste scoort bij de medestudenten, wordt het tweede hoofdstuk. Iedereen leest hoofdstuk 2 en schrijft een volgend deel. Zo ga je voort tot het vereiste aantal hoofdstukken is bereikt.

Het logo van Boomwriter

Op deze manier maak je van creatief schrijven een vriendschappelijke competitie, terwijl alle cursisten toch de kans krijgen om bij te dragen tot het geheel. De studenten kunnen niet zien van wie ze een tekst beoordelen, waardoor het beste werk komt bovendrijven. Ze krijgen ook nooit hun eigen hoofdstuk voorgeschoteld. Hoe je zo’n ‘wedstrijd’ opzet in Boomwriter zie je in onderstaand filmpje (gebruik full screen).


Eens de bal aan het rollen gaat, wijst de rest zichzelf uit. Telkens als er een inzending van een student binnenkomt, moet jij die als leerkracht nalezen en ‘accepteren’. Je hebt ook de optie om de tekst terug te sturen naar de student met een aantal tips om de tekst nog te verbeteren. Zo kan je hen stimuleren om niet te snel tevreden te zijn.

wachten op goedkeuring van leerkracht

Als er een schrijfdeadline afloopt, begint het stemmen. Als je als leerkracht ziet dat alle inzendingen al voor de deadline binnen zijn, kan je ook eigenhandig het stemmen wat vroeger laten starten, maar meestal is het een goed idee om de opgegeven momenten te respecteren.

Als alle hoofdstukken geschreven en gestemd zijn, dan krijg je als eindproduct een boekje. Bij Boomwriter rekenen ze erop dat je dat boek wil aanschaffen, want daarmee verdienen ze hun geld (in die zin vergelijkbaar met Storybird), maar dat hoeft natuurlijk niet. Alle afgewerkte verhalen komen in de gemeenschappelijke boekenwinkel van de school terecht.

Uitnodiging om je aan te sluiten bij CVO Antwerpen op Boomwriter

In de menubalk van Boomwriter zie je ook nog de optie WordWriter staan. Dat is een aparte toepassing waarbij je cursisten ook een schrijfopdracht geeft waarin ze bepaalde woordenschat (door jou opgegeven) moeten verwerken. Zo kan je nagaan of ze nieuwe woordenschat in specifieke contexten kunnen gebruiken.

Boomwriter geeft creatief schrijven een competitief element zonder het gezamenlijke einddoel uit het oog te verliezen. Het is ook een duidelijk voorbeeld van een opdracht die zonder technologie een grote praktische rompslomp zou veroorzaken, terwijl je nu de regie wel strak in handen kan houden.

Jeroen Hendrickx

PS Leerkrachten van CVO Antwerpen mogen me altijd een uitnodiging vragen voor Boomwriter zodat ze zich meteen voor de juiste school registreren.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Creatieve cursisten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Een ‘wedstrijdje’ creatief schrijven met Boomwriter

  1. Pingback: Boomwriter | Marijke de Nijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s