De ingebouwde onderzoeksfunctie bij Google Docs


Update 21/12/16: Deze functie is ondertussen vervangen door de Verkennen functie. Meer uitleg over Verkennen lees je op deze blog.

Google Drive blijft een van de beste manieren om bestanden online te bewerken, te delen en op te slaan. Een  minder bekende optie in Drive is de ingebouwde onderzoeksfunctie in Google Docs. Deze functie kan je activeren door in de menubalk op Extra < Onderzoek te klikken. Liefhebbers van ingewikkelde sneltoetscombinaties kunnen hun hart ophalen met Ctrl + Alt + Shift + i.

Lijst me mogelijkheden: Alles, Afbeeldingen, Scholar,  Citaten, Woordenboek, PersoonlijkHierdoor verschijnt er een zijpaneel aan de rechterkant waarin jij en je studenten in het document zelf op zoek kunnen gaan naar (rechtenvrije) afbeeldingen, citaten en informatie over een bepaald onderwerp. Voor informatie heb je de keuze tussen de gewone Google zoekmachine en Google Scholar (de wetenschappelijke versie van Google).

Een voordeel van deze onderzoeksfunctie is dat er telkens als je iets toevoegt aan het document automatisch een bronvermelding gegenereerd wordt. Dus als een student besluit om een bepaald citaat te gebruiken, zal de bron van dat citaat meteen in een een voetnoot verwerkt worden. Dit kan je gebruiken om studenten bewuster te maken van het belang van bronvermelding en te wijzen op het gevaar van plagiaat.

De onderzoeksfunctie bevat ook een woordenboek met 12 talen, waaronder Nederlands. Tel naast de mogelijkheden tot samenwerking die Google Drive standaard biedt, de opties om woorden te tellen, de revisiegeschiedenis te bekijken en je spelling te controleren en je hebt een krachtig instrument om een werkstuk voor te bereiden en te schrijven.

Beeldhouwwerk De Denker van RodinVanzelfsprekend moet je je studenten duidelijk maken dat ze ook origineel werk moeten produceren als ze een tekst schrijven. Een opeenvolging van citaten, definities en brokken informatie die rechtstreeks van het web komen, levert geen boeiend werkstuk op. Benadruk dat de onderzoeksfunctie enkel een hulpmiddel is, maar dat het echte werk nog steeds in hun bovenkamer moet gebeuren.

Deze functie biedt ook kansen om enkele onderzoeksvaardigheden onder de aandacht te brengen:

  • Zijn de citaten correct weergegeven?
  • Zijn de voorgestelde bronnen betrouwbaar?
  • Wat is het verschil in zoekresultaten tussen Google & Google Scholar?
  • Zijn de afbeeldingen rechtenvrij?
  • Beantwoorden de bronvermeldingen aan de conventies?

Tot slot kan de onderzoeksfunctie een uitstekende aanleiding zijn om Google zelf nog eens onder de loep te nemen. Laat je studenten stil staan bij het bijna monopolie dat het bedrijf heeft bij het online vergaren van informatie. Maak hen attent op mogelijkheden buiten Google om feiten te dubbelchecken zoals een (al dan niet virtuele) bibliotheek.

Afbeelding: historische bibliotheekzaal

Bibliotheek der wetenschappen van Opper-Lausitz
Bron: nl.wikipedia.org

Dit is dus zeker geen wondermiddel, maar als leerkracht kan je beginnende onderzoekers hiermee wel op weg helpen om hun research beter te organiseren en de mogelijkheden en valkuilen van ’s werelds populairste zoekmachine beter in te schatten.

Jeroen Hendrickx

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Creatieve cursisten, Mediawijsheid en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De ingebouwde onderzoeksfunctie bij Google Docs

  1. Pingback: Automatisch bronnen toevoegen in OneNote | Leesvoer

  2. Pingback: Round-up schooljaar 2014-2015 | CVO Antwerpen

  3. Pingback: Verkennen in Google Drive | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s