Hou je browser reclamevrij: AdBlock of Adblock Plus?


Afgelopen week kregen we een berichtje van een lezeres die ViewPure (YouTube video’s bekijken zonder afleiding) een mooie aanwinst vond voor haar klas, maar zich afvroeg of er geen oplossing bestond voor al die andere websites die gebukt gaan onder een teveel aan advertenties.

Het antwoord is ja, meerdere, waarvan AdBlock en Adblock Plus de bekendste zijn. Ook al lijken de namen op een zekere verwantschap te duiden, toch gaat het om 2 verschillende extensies met een duidelijk verschillende ‘filosofie’.

AdBlock logoWe beginnen met AdBlock. Deze extensie werkt alleen in Google Chrome, Safari en Opera. Wij gebruiken hier de Chrome versie als voorbeeld.

Om AdBlock te installeren surf je naar de Chrome Web Store. Je typt AdBlock in het zoekvak en klikt op de blauwe ‘+ Free’ knop rechtsboven. Daarna klik je op  ‘Toevoegen’ in het pop-up scherm. Maak je geen zorgen, AdBlock houdt geen surfgegevens over je bij. De extensie zal nu als een icoontje (zie logo) in je browser verschijnen. Registratie is niet nodig.

Je zal meteen merken dat er geen reclame meer verschijnt op de pagina’s die je bezoekt en dat het surfen vlotter gaat. Als je op het icoontje klikt kan je zien hoeveel advertenties er precies geblokkeerd worden en kan je ook aangeven dat je voor bepaalde pagina’s of domeinen een uitzondering wil maken.

AdBlock overzicht

Meteen na de installatie Van AdBlock opent er een webpagina waarin je gevraagd wordt om een bijdrage te betalen voor deze software. Dat hoeft niet, maar misschien zal je na een paar weken van ongestoord surfen zo dankbaar zijn, dat een kleine beloning alsnog op zijn plaats lijkt. Dat kan ook een ‘tweet’ of een ‘like’ zijn.

Adblock Plus logoAdblock Plus pakt het helemaal anders aan. Ze doen geen beroep op de gebruikers maar laten grote bedrijven betalen zodat hun advertenties toch kunnen verschijnen. Daarvoor moeten die reclameboodschappen aan bepaalde voorwaarden voldoen (lees: ze mogen niet irritant zijn). Op die manier ontstaat er een filterlijst van acceptabele advertenties, die je overigens als gebruiker nog steeds kan uitschakelen.

De redenering hierachter is dat veel websites en toepassingen leven van advertenties en als die inkomsten opdrogen, zouden er een heleboel kunnen verdwijnen. In ieder geval, als je het liefste werkt in Internet Explorer of Mozilla Firefox, kom je sowieso bij Adblock Plus uit, want dat is de enige van de twee die in alle bekende browsers werkt.

Blijft de vraag waarom niet meer online adverteerders proberen om wat inventiever te zijn. Misschien moeten ze hun licht eens opsteken bij Ikea, waarvan de laatste spot voor hun catalogus bijna meteen viraal ging. Zo kan het dus ook.

Jeroen Hendrickx

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Mediawijsheid, Organisatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Hou je browser reclamevrij: AdBlock of Adblock Plus?

  1. Pingback: Round-up schooljaar 2014-2015 | CVO Antwerpen

  2. Pingback: Organiseer je Google Chrome extensies met Context | CVO Antwerpen

  3. Pingback: Zijn adblockers diefstal? | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s