5 tips voor toegankelijk lesmateriaal


Vrouw in rolstoel staat voor hoge trapBij het ontwerpen en aanbieden van lesmateriaal is het heel belangrijk om ervoor te zorgen dat dat materiaal makkelijk toegankelijk is voor cursisten met een functiebeperking of leerstoornis. Daarvoor hoef je gelukkig niet meteen code te leren of je huidige documenten overboord te gooien, met deze 5 tips kom je al een heel eind.

1. Bied je cursus digitaal aan en doe dat in verschillende formaten. Een pdf bestand is makkelijk te openen en af te drukken, maar niet zo handig om te bewerken. Zorg er dus voor dat je ook een makkelijk aanpasbaar bronbestand meegeeft. Dat geeft cursisten de kans om snel de lay-out naar hun hand te zetten en om rechtstreeks notities toe te voegen.

2. Breng structuur aan in je teksten door stijlen (koppen, alinea’s) te gebruiken, zowel in je tekstverwerkingsprogramma als in je online editor. Dat is niet alleen handig als je later een inhoudsopgave wil creëren, maar deze info wordt ook meegenomen als een cursist de tekst laat voorlezen met assistieve technologie. Dat is niet het geval als je titels maakt door woorden te vergroten en vet te maken. Vermijd ook scans en screenshots van teksten of voorzie een alternatief.

screenshot dialoogvenster afbeelding opmaken 3. Als je afbeeldingen gebruikt, probeer er dan telkens een alternatieve tekst bij te voegen die kort beschrijft wat er te zien is. De Moodle editor zal je dit altijd vragen, maar in MS Word moet je er zelf aan denken. Klik rechts op de foto, kies Afbeelding opmaken en in het tabblad alternatieve tekst kan je dan de nodige info toevoegen.

4. Als je video’s gebruikt om concepten uit te leggen, kies dan voor ondertitelde filmpjes. Je kan ook zelf ondertitels maken in de YouTube editor of in een toepassing als CaptionTube (opgelet: arbeidsintensief). Probeer telkens om bij auditieve informatie een visueel alternatief aan te bieden en omgekeerd.

5. Laat MS Word je document controleren op toegankelijkheid. Klik op Bestand, Info en kies onder de knop ‘Controleren op problemen’ voor ‘Toegankelijkheid controleren’. MS Word zal je dan wijzen op fouten & waarschuwingen en je enkele tips geven. Je kan die opmerkingen meteen verwerken in de tekst.

screenshot resultaten van toegankelijkheidscontrole in MS WordDeze 5 tips komen uit een workshop rond Universal Design for Learning (UDL) van Evelyn Cloosen van het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO). Toegankelijkheid is een belangrijk principe van UDL. Deze theorie zegt dat niet alleen mensen met een beperking of een leerstoornis baat hebben bij deze maatregelen, maar dat iedereen die wil leren hiervan profiteert.

SIHO logoVoor alle duidelijkheid vermelden we nog dat UDL niet alleen over toegankelijkheid gaat, maar het volledige concept valt buiten het bestek van deze ‘post’. Voor meer uitleg en/of tips verwijzen we graag naar de website van het SIHO. Als we al kunnen starten met deze tips in de praktijk te brengen, dan vergroten we de kans dat iedereen met gelijke kansen aan de start verschijnt in ons onderwijs.

Afbeelding waarbij trap en rolstoelramp door elkaar lopen

bron: Stagehorn Design Studio

Jeroen Hendrickx

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Leerinhouden en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op 5 tips voor toegankelijk lesmateriaal

  1. Pingback: Snel en efficiënt YouTube video’s ondertitelen | CVO Antwerpen

  2. Pingback: Round-up schooljaar 2013-2014 | CVO Antwerpen

  3. Pingback: 5 extra tips voor toegankelijk lesmateriaal | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s