Online privacy: welke data geef je weg?


Het media-atelier was gisteren aanwezig op de Vree Mediawijze dag in Brussel, en trekt daarom nog eens de mediawijze kaart, en meer bepaald die van de online privacy. We hebben het deze keer niet over overheden, bedrijven en criminelen die op illegale wijze aan onze data komen, maar over informatie die we – al dan niet bewust- weggeven aan de diensten die we gebruiken.

big dataOm een idee te krijgen van hoe die data verwerkt worden en waarom die letterlijk veel geld waard zijn, kan je je Facebook account eens analyseren. We gaan er bij dit kleine experiment vanuit dat je geen grote bekentenissen doet via sociale media, maar dat je je eerder terughoudend opstelt.

We gebruiken voor de analyse een toepassing van Wolfram Alpha: Personal Analytics for Facebook. Dat betekent grappig genoeg dat je deze dienst toegang moet geven tot je Facebook account, maar al wie de gebruikersvoorwaarden van Zuckerberg & Co gelezen heeft, weet dat dat niet veel zal uitmaken. De beslissing ligt evenwel bij jou.

Wolfram Facebook Analytics
Facebook spreidingWolfram Alpha genereert een rapport waarmee je inzicht krijgt in je sociaal netwerk. Je ziet onder meer een woordwolk met je meest gebruikte woorden, je krijgt een heleboel statistische info over de leeftijd, het geslacht en de geografische spreiding van je vrienden. Je kan zien hoeveel tijd je doorbrengt op Facebook en wanneer.

Elk bolletje is een vriend(in).

De toepassing brengt je verschillende vriendenkringen in kaart en maakt duidelijk hoe die zich tot elkaar verhouden. Je kan zien wie je het meeste (en het minste) ‘comments’ en ‘likes’ geeft en welke rol je vrienden vervullen in het netwerk. En als je op de naam van een vriend(in) klikt, krijg je van die persoon een soortgelijk rapport van alle info die hij/zij met jou deelt.

Dit is vanzelfsprekend maar het topje van de ijsberg. Wolfram Alpha doet hier eigenlijk niets anders dan openbare info uit Facebook profielen samenbrengen, ook al zal dat voor heel wat mensen al een bevreemdende ervaring zijn. Maar onderzoekers van Cambridge University zijn er al in geslaagd om met een computermodel vrij accuraat je seksuele voorkeur, geslacht en ras te voorspellen puur op basis van wat je ‘liket’ op het web. Ze konden ook zeggen of je ouders al dan niet gescheiden waren…

Je kan je wel voorstellen wat je over een individu te weten kan komen als je alle data van online diensten en sociale media samenvoegt. Bovendien kan je deze data als gebruiker niet echt verwijderen. Zelfs als jij je accounts opzegt of vraagt om alles te laten verdwijnen, verdwijnt die info alleen voor jou, niet voor het bedrijf.

Deze data zijn namelijk goud waard vanuit commercieel oogpunt. In de eerste plaats gaat het dan om op maat gemaakte advertenties, maar een van de volgende doelen van ‘big data’ is om je koopintenties te voorspellen voordat je je er zelf misschien bewust van bent. Misschien vind je dat wel handig, misschien schrikt het je af, maar het is in ieder geval goed om te weten.

Technologie in de klas biedt ontzettend veel mogelijkheden, maar we moeten kritisch blijven omgaan met de diensten en toepassingen die we gebruiken. Het is zinvol om dit soort zaken met cursisten te bespreken. Zo krijgen zij ook meer inzicht in de valkuilen en mogelijkheden van de digitale wereld en dat lijkt ons geen overbodige luxe.

Facebook friends gender + statusJeroen Hendrickx

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Mediawijsheid en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s