Backchanneling en Student Response Systemen


Teksten over digitaal leren staan vaak vol met acroniemen, afkortingen en termen waarvan de betekenis niet altijd even duidelijk is. Of wat dacht je van MOOC, PLN, SAMR, CoP, AR, OER, BYOD, PBL, semantic web, …? ‘Backchanneling’ en ‘Student Response Systems’ passen mooi in dat rijtje. Maar wat betekenen ze? En vooral, hebben we er iets aan in onze lespraktijk?

‘Backchanneling’ komt overgewaaid van technologie conferenties. Daar ontspon zich (meestal via Twitter) een soort parallelle conversatie naast de officiële presentaties. In sommige gevallen integreerden de sprekers die conversatie dan mee in hun presentatie zodat er minder sprake was van eenrichtingsverkeer.

In het onderwijs zijn ‘backchannels’ minder ingeburgerd. Leerkrachten die willen weten of iedereen mee is met de leerstof, gebruiken daarvoor niet meteen Twitter, maar specifieke online diensten die zonder cursistenregistratie werken en meer privacy bieden:  ‘student response systems’.

Volgens voorstanders zou zo’n ‘student response system’ de betrokkenheid van cursisten verhogen omdat ze zich niet kunnen verschuilen achter steeds diezelfde mensen die hun vinger opsteken. Ook introverte cursisten zouden baat hebben bij deze methode. Eigenlijk wil je op deze manier iedereen in de klas verplichten om na te denken over het antwoord.

socrativeAls je de stap wil wagen, dan is Socrative zeker een goede optie. Je maakt een ruimte aan die je altijd kan blijven gebruiken. Cursisten kunnen die virtuele ruimte betreden via een uniek ‘kamernummer’. Je kan ‘live’ een vraag stellen en die (al dan niet) anoniem online laten beantwoorden. Of je creëert een quiz met meerdere vragen zoals bij een normale test, alleen draait het dan niet om punten.

Bij de quiz kan je kiezen wie het tempo bepaalt: de leerkracht of de cursist. Je krijgt een overzicht van de resultaten en zo zie je of iedereen mee is. Die resultaten kan je in ‘real time’ weergeven in je klas en je kan ze na afloop ook downloaden om te zien wie er extra hulp nodig heeft. Socrative werkt op alle apparaten, maar een internetverbinding is vanzelfsprekend noodzakelijk.

Er bestaan heel wat alternatieven voor Socrative, ook al hebben ze soms een iets andere insteek. Today’s Meet richt zich vooral op reacties en vragen van de toehoorders (meer een traditionele backchannel). Ook Padlet (reeds besproken op onze blog) kan op deze manier gebruikt worden. mQlicker en mentimeter zijn dan weer eerder student response systemen. GoSoapBox is bekend voor de ‘confusion barometer’ die aangeeft hoe verward je luisteraars zijn bij je uitleg.

KahootEen opvallende nieuwkomer is Kahoot. Deze toepassing is ontworpen als een game waarbij je zo hoog mogelijk moet eindigen in de ranglijst door correcte antwoorden te geven. Maar Kahoot geeft de cursisten ook de kans om zelf een reeks vragen te ontwerpen i.p.v. ze louter te beantwoorden. En om valabele vragen te stellen, moeten ze eerst weten waar het over gaat…

Als je wil dat we een van bovenstaande toepassingen wat uitgebreider bespreken, laat het ons dan even weten. Heb je zelf al ervaring met een ‘backchannel’ of ‘student reponse systems’? Deel ze met onze CoP* 🙂

Verward?

Verward?

Jeroen Hendrickx

*Community of Practice

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Backchanneling en Student Response Systemen

  1. Petra zegt:

    Toch wel enigszins platgeslagen :o)

  2. Petra zegt:

    Bestaat er van ‘Socrative’ een bruikbare tutorial? Als je niet meteen een antwoord hebt, zoek ik zelf wel.

  3. Pingback: Maak je presentatie interactief: EverySlide | CVO Antwerpen

  4. Pingback: Maak je presentatie interactief: EverySlide | TACCLE 2

  5. Pingback: Formatieve evaluatie ontmoet zelfevaluatie in Geddit | CVO Antwerpen

  6. Pingback: Maak je eigen persoonlijkheidstest met Riddle | CVO Antwerpen

  7. Pingback: Nederlandse docenten ‘tacclen’ Socrative en Kahoot | CVO Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s