Een afgeslankte tekstverwerker in de cloud: Scrawlar


Brian Aspinall staat voor een klas vol 13-jarigen in Ontario en hij ondersteunt zijn lessen graag en vaak met technologie. Maar als hij zijn gading niet vindt in het aanbod web 2.0 toepassingen dan gaat hij zelf aan de slag. Zo was hij gefrustreerd omdat zijn leerlingen vaak een e-mailadres nodig hadden om bepaalde diensten te kunnen gebruiken.

Dus programmeerde hij alternatieven waarbij de uitgangspunten steeds dezelfde zijn: de leerlingen moeten in een veilige omgeving kunnen samenwerken zonder dat ze daarvoor moeten registreren met een e-mailadres en de toepassing moet geschikt zijn voor mobiel leren en dus bruikbaar op alle toestellen (computers, tablets & smartphones).

Scrawlar logo

Begin dit jaar kwam hij al op de proppen met een online ‘whiteboard’ waarbij de leerkracht de gebruikers toevoegde: Sketchlot. Hetzelfde principe past hij nu toe in Scrawlar, een online tekstverwerker. Denk aan Google Drive of Microsoft Office 365, maar dan sterk vereenvoudigd. Hoe het werkt, zie je in deze tutorial.

Het belangrijkste voordeel van online tekstverwerkers is intussen wel bekend: je kan individueel of in groep aan documenten werken zonder dat je die bestanden voortdurend moet mailen, downloaden en/of uploaden. Het gaat dus steeds om één en hetzelfde document op een vaste plaats. De wonderbaarlijke vermenigvuldiging van versies is hiermee verleden tijd 🙂

Ook in het volwassenenonderwijs waarderen veel docenten het potentieel van dit soort toepassingen, maar zij zien eveneens op tegen de problemen die registratieprocedures soms met zich meebrengen: “Mijn les is voorbij tegen dat ze allemaal geregistreerd en ingelogd zijn” is een vaak gehoorde klacht.

Scrawlar kan door zijn eenvoudige, leerkrachtgestuurde registratie op die verzuchting inspelen. Het vult ook een leemte op tussen Learning Management Systemen (die weinig of geen mogelijkheden bieden om samen te schrijven) en de al eerder genoemde diensten van Google en Microsoft (die te uitgebreid zijn voor sommige doelgroepen).

Natuurlijk boet je door zo’n vereenvoudiging wel in aan functionaliteiten. Zo kan je bij groepswerk in Scrawlar niet zien wie wat precies gedaan heeft. In die zin gaat het echt om een gezamenlijke opdracht. De documenten zitten ook min of meer vast in de toepassing. Je kan ze dus niet downloaden of uploaden (enkel kopiëren<plakken).

Het is dus aan jou om te beslissen welke online tekstverwerker het beste past bij jou en je cursisten. Waar je ook voor kiest, bekijk sowieso even deze 20 ideeën van Brian voor samenwerkend schrijven, misschien kunnen ze je inspireren… Als  je zelf nog een goede lestip hebt voor ‘collaborative writing’, lezen we het graag bij de reacties.

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Creatieve cursisten, Organisatie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s