De andere kant van Khan Academy


De man in kwestie aan het werk

De man in kwestie aan het werk

Het is intussen 7 jaar geleden dat Salman Khan vanuit Boston zijn nichtje in New Orleans haar eerste wiskunde bijlessen gaf, eerst via Yahoo’s Doodle Notepad, later via filmpjes op YouTube. Die video tutorials gingen viraal en in 2009 gaf Khan zijn job als analist op om zich full-time toe te leggen op Khan Academy. Hij kreeg daarvoor onder meer steun van de Bill en Melinda Gates Foundation en Google.

Intussen heeft Khan Academy 40 medewerkers, duizenden tutorials en miljoenen views. Je kan zeggen dat hij met die video’s ook mee aan de wieg stond van de hele ‘Flip the classroom’ stroming in onderwijs. Bij het flippen van de klas bekijken studenten de filmpjes met theorie thuis (huiswerk) zodat er in de klas meer ruimte komt voor oefeningen en gepersonaliseerde feedback.

logo Khan Academy

Maar terwijl die  filmpjes bijna alle aandacht opeisen, blijft een ander aspect van Khan Academy onderbelicht: de leeromgeving. Door de introductie van een nieuw ‘learning dashboard’ afgelopen week hopen ze daar nu verandering in te brengen. In die leeromgeving kan je momenteel aan je wiskundige vaardigheden werken (van simpele sommen tot zeer complexe berekeningen), maar het zijn vooral de principes waarop het systeem gestoeld is die het interessant maken.

Het komt erop neer dat je eerst een kleine voorkennis test doet waarbij je onmiddellijk ziet wat je al kan en waar je nog op moet oefenen. Daarna biedt het systeem je de oefeningen aan waar je nood aan hebt. Je moet telkens 5 vragen juist beantwoorden voor je naar het volgende onderwerp kan (‘mastery’). Als je vast komt te zitten kan je een beroep doen op hints, de befaamde tutorials, coaches of de gemeenschap. Maar het liefst van al willen ze dat een student die al ‘mastery’ bereikt heeft je de nodige uitleg verstrekt en dus zelf een coach wordt.

Ondergetekende heeft nog wat werk voor de boeg.

Ondergetekende heeft nog wat werk voor de boeg.

Zoals u hierboven kan zien, is ondergetekende een absolute nul wat wiskunde betreft. Maar dit is leuk! Je kiest zelf het tempo waarin je werkt en je moet je leerproces zelf in handen nemen. De onderwerpen zijn afwisselend en spelen in op je nieuwsgierigheid. Je verdient punten en badges als je het goed doet en je krijgt op tijd en stond een uitdaging om extra punten te verdienen (‘gamification’). En voortdurend krijg je een visuele weergave van je voortgang.  Maar ook een leerkracht die met een klas wil werken kan voortdurend zien wie waarmee bezig is, hoe ze het doen en wie er vast zit en dus hulp nodig heeft.

Die principes zijn vanzelfsprekend niet nieuw, maar ze worden (ook online) zelden in de praktijk gebracht. Khan Academy zal in de toekomst ook gratis cursussen aanbieden voor  wetenschappen, programmeren, boekhouden en sommige menswetenschappen. Natuurlijk is wiskunde makkelijker op deze manier te organiseren dan bv een taal, maar wie weet waar ze mee op de proppen komen. Dus, zelfs als je een afkeer hebt van rekenen, loont het de moeite om een kijkje te nemen. Maak een account aan en misschien ontdek je zo je innerlijke Einstein of word je de volgende Belgische Nobelprijswinnaar.

Wil je Salman Khan alles zelf eens horen uitleggen, trek dan 20 min uit voor onderstaande TED talk:

Jeroen Hendrickx

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Bronnen, Leerinhouden en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De andere kant van Khan Academy

  1. Patricia bib zegt:

    En met de TED-talk! Yihaaa! 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s