Van informatie naar kennis?


Google krijgt al een paar maanden de wind van voren. Zo was er heel veel kritiek op de stopzetting van onder meer iGoogle en Google Reader. Het stroomlijnen van de diensten zoals dat zo mooi (en eufemistisch) heet. Bovendien heeft het uitlekken van PRISM privacy weer wat hoger op de online agenda gezet en zoals iedereen wel weet, scoort Google ook daar maar matig.

knowledge chart RubensMaar de Google ontwikkelaars zitten intussen niet stil. Ze lanceerden onder meer de nieuwe versie van Google Maps (met integratie van Google Earth) en werken naarstig voort aan de Nederlandse versie van de ‘Knowledge Graph’. Die Kenniskaart legt verbanden tussen je zoekopdracht en objecten/personen in de realiteit. Naast de traditionele lijst met zoekresultaten, krijg je dus ook een soort overzicht van wat Google als meest relevante info beschouwt. Hiernaast zie je het resultaat voor Rubens. Het komt erop neer dat Google je niet alleen informatie geeft over Rubens, maar je ook een deel van zijn werken toont en ineens het verband legt met schilders uit dezelfde periode of school. Op die manier schetst Google dus een groter geheel dan wat je louter op basis van de zoekopdracht zou verwachten.

Om die resultaten te genereren kijkt Google vooral naar de zoekopdrachten van de massa gebruikers die ze dagelijks over de vloer krijgen. En de meeste relevante (lees: vaakst voorkomende) connecties komen in hun algoritmes terecht. Voorlopig is de kenniskaart vooral actief bij bekende personen, bedrijven, films, boeken, periodes in de geschiedenis, stromingen in de kunst, enz. De Nederlandse versie loopt duidelijk achter op de Engelse. Beide gebruiken het zijpaneel, maar de Engelse versie heeft ook een zwarte strook bovenaan de pagina waar resultaten visueel weergegeven worden. Dit zijn bv Musea in New York.

Het hele opzet past duidelijk in een trend om meer aan te bieden dan zoekresultaten alleen of om die zoekresultaten op een andere manier te presenteren zoals websites als Oolone en het veelzijdige Instagrok al langer doen. Google wil ook duidelijk de concurrentie aangaan met  Wolfram Alpha dat zichzelf al jaren profileert als een ‘Computational Knowledge Engine’.

Voorlopig is die ‘kennis’ claim voor Google nogal hoog gegrepen. Maar ze geven zelf toe dat de kenniskaart nog maar het begin is. De vraag blijft natuurlijk of het gebruik van onze zoekopdrachten zelfs voor een ‘nobeler’ doel als kennis wel geoorloofd is. Wie het antwoord weet, mag het laten weten 🙂 Hieronder vind je alvast het promopraatje:

Jeroen Hendrickx

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Bronnen, Mediawijsheid en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Van informatie naar kennis?

  1. Patricia bib zegt:

    Jeroen, mag ik dit delen op Facebook of heb je dat liever niet? Dit is superinteressant voor alle informatiebemiddelaars in openbare (en andere) bibliotheken… By the way, ken je Voelspriet van Henk…, een Nederlander?

  2. jhendrickx42 zegt:

    ‘Sharing is caring’ 🙂 Voelspriet kende ik nog niet, ik test het mee uit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s